Volvo P1800E 1970

  • Szwedzkie coupe w oryginalnym, żółtym kolorze
  • Samochód w bardzo dobrym stanie technicznym
  • Ciekawa i zwyżkująca lokata kapitału

Szacowana Wartość 100000-140000 złotych

Cena wywoławcza 70000 złotych

Numer Nadwozia 184353-033840

Dane techniczne:

silnik: 2.0l, R4

moc: 130 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablice

Historia Modelu

Prototyp nowego pojazdu był gotowy już w 1957 roku. Za wdrożenie projektu odpowiadał Helmer Petterson (wcześniej odpowiedzialny za model PV444), zaś nowoczesne i bardzo udane nadwozie zaprojektował jego syn, Pelle Petterson, wówczas działający dla studia Pietra Fruy z Turynu (przez wiele lat mówiono potem o rdzennie włoskim rodowodzie designu P1800). Podpisano umowę z fabryką brytyjskiego Jensena. Karoseria miała powstawać w manufakturze w Szkocji, skąd trafiała do angielskiego West Bromwich, gdzie wszystko łączono w całość. Oficjalna prezentacja odbyła się podczas brukselskiego salonu w roku 1960, a kilka miesięcy później z taśm zjechały pierwsze egzemplarze Volvo P1800. Pod maską modelu pracował początkowo rzędowy, 4-cylindrowy silnik o oznaczeniu kodowym B18. Jego pojemność wynosiła 1778 cm3, zaś moc to okrągłe 100 KM. Napęd trafiał na tylną oś za pośrednictwem 4 stopniowej manualnej skrzyni (z nadbiegiem). Egzemplarze pierwszej serii można poznać po dużym „V” na wlocie powietrza oraz podwójnym wydechu pośrodku. Seria druga, znana jako 1800S, trafiała na rynek od 1963 roku. Litera „S” oznacza Szwecję, ponieważ właśnie tam, do zakładów w Gothenburgu przeniesiono produkcję. Silnik początkowo wzmocniono uzyskując moc 115 KM. Ostatecznie jednostkę 1.8 wymieniono na silnik 2-litrowy, produkujący 118 KM. Rok 1968 przyniósł zmiany we wnętrzu, dodano m.in. trójramienną kierownicę i deskę rozdzielczą z drewnianymi wstawkami. W 1970 zaprezentowano odmianę 1800E, z wtryskiem Bosch D-Jetronic. Uzyskano w niej 130 KM przy zachowaniu dotychczasowego zużycia paliwa. Od tego roku hamulce tarczowe były obecne na wszystkich kołach samochodu. Ostatnia seria (od 1972 r.), model 1800ES, występował jedynie jako dwudrzwiowe kombi, shooting brake. Moc nieco spadła, do 125 KM, zaś klienci mogli zdecydować się także na trzybiegową skrzynię automatyczną. Produkcja P1800 ustała w 1973 roku. Powstało 47 492 sztuk, z czego jedynie 8077 egzemplarzy modelu ES.
Auto zasłynęło z występów w serialu „Święty”, gdzie było prowadzone przez bohatera, w którego wcielał się Roger Moore. Chociaż P1800 nigdy nie było typowym samochodem sportowym, doceniono je jako komfortowe Gran Turismo. To właśnie do tego modelu należy rekord Guinessa w kategorii największego udokumentowanego przebiegu samochodu. Amerykanin, Ivy Gordon, przejechał swoim P1800S od 1966 roku ponad trzy miliony mil.

Historia Egzemplarza

Volvo P1800E oferowane przez Ardor Auctions zostało wyprodukowane w 1970 roku. Samochód przyjechał do Polski z Teksasu, a następnie poddany częściowej renowacji. Obecnie samochód prezentuje się bardzo dobrze. Od strony mechanicznej, auto przeszło dogłębny serwis, dzięki czemu takie podzespoły jak silnik, skrzynia biegów, czy hamulce pracują bez zarzutu. Samochód został poddany częściowym pracom blacharskim, zostały wymienione progi oraz podłogi, co jest typową bolączką modelu P1800. Żółty lakier prezentuje się dobrze i powoduje, że auto wyróżnia się w tłumie. Warto podkreślić inwestycyjny aspekt w przypadku zakupu modelu P1800. W ostatnim czasie samochody te znacznie zyskały na wartości, a z powodu wysokich cen modelu S na rynkach europejskich, oferowany podczas lipcowej aukcji model E również zaczął cieszyć się bardzo dużą popularnością wśród kolekcjonerów. Ofertę tą należy nazwać okazją do nabycia ciekawego i niewątpliwie pięknego samochodu klasycznego, który dzięki swojemu wyglądowi oraz przede wszystkim stanowi technicznemu, będzie cieszył swojego właściciela przez następne lata.