Rover Mini 1300 1997

  • Najbardziej dopracowana wersja ikony brytyjskiej motoryzacji
  • Atrakcyjna specyfikacja
  • Bardzo niski przebieg 33 000 km

Szacowana Wartość 50 000 – 65 000 złotych

Cena wywoławcza 30 000 złotych

Numer Nadwozia SAXXNNAZRWD150949

Dane techniczne:

silnik: 1.3l, R4

moc: 70 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na przednie koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Mini już od samego początku produkcji zyskało miano ikony motoryzacji. To małe auto pomagało Brytyjczykom w sprawnym przeciskaniu się przez ciasne drogi zatłoczonego Londynu. Dyskretny urok filigranowej konstrukcji niesłychanie cieszył oko. W prestiżowym międzynarodowym konkursie na „Samochód XX wieku” zajął 2. miejsce, ustępując jedynie Fordowi T. Przyczyną powstania popularnego Mini był kryzys paliwowy, którego widmo wisiało nad powojenną Europą. Prace projektowe rozpoczęły się w roku 1956 i były odpowiedzią na działania innych europejskich producentów, prezentujących małe i oszczędne pojazdy. Głównym założeniem brytyjskiego „auta dla ludu” było zmieszczenie się w wymiarach 10 x 4 x 4 stóp (3 x 1,2 x 1,2 m). Ze względu na ograniczone fundusze konstruktorzy byli zmuszeni użyć istniejącej już jednostki napędowej. ADO15 (przedprodukcyjna nazwa projektu) wyposażono w 4-cylindrowy silnik chłodzony cieczą, pochodzący od British Motor Corporation. Silnik został umieszczony z przodu, a napęd był przekazywany na przednie koła przez 4-biegową skrzynię. Premiera prasowa nastąpiła w kwietniu 1959 roku. W drugiej połowie roku była już gotowa pierwsza partia pojazdów przeznaczonych na sprzedaż. Auto było dostępne na rynku zarówno pod marką Austin, jak i Morris, które należały do konsorcjum BMC. W latach 80. i 90. duch Mini był wciąż żywy i ponownie został ikoną stylu, tym razem retro… Kultowymi stały się limitowane edycje takie jak:  Mini 25, Mini Red Flame, Mini Red Hot, Mini Check Mate, Mini Studio 2, Mini Piccadilly czy Mini Tahiti. Na przestrzeni lat Mini przechodziło wiele ewolucji, trudno opisać wszystkie, bo było ich aż siedem. Ostatnie wcielenie, oznaczone jako VII, zostało zaprezentowane w 1996 roku. Główną zmianą w stosunku do poprzedników było zastosowanie silnika o pojemności 1275 cm3, wyposażonego w podwójny wtrysk paliwa oraz chłodnicę umieszczoną z przodu. W niektórych wersjach samochodu pojawiły się również poduszki powietrzne, wymagane przez europejskie normy bezpieczeństwa. Produkcję zakończono oficjalnie w 2000 roku po 41 latach. Samochód na stałe wpisał się w krajobraz londyńskich uliczek, jednak pokochała go cała Europa. Legendarne rajdowe wersje Cooper S osiągają dziś na rynku coraz wyższe ceny, lecz nie tylko one przyciągają wzrok kolekcjonerów. Można śmiało stwierdzić, że każda wersja tego małego „mieszczucha” o wielkim sercu wzbudza serdeczny uśmiech na twarzach przechodniów.

Historia Egzemplarza

Wiśniowe Mini opuściło fabrykę w 1997 roku jako reprezentant ostatniej serii modelu. Samochód jest zachowany w doskonałym stanie. Bardzo niski przebieg, jedynie 33 tys. km, znajduje odzwierciedlenie w każdym aspekcie konstrukcji. Lakier, mimo kilku głębszych rys, prezentuje się bardzo dobrze. Wnętrze nie nosi śladów zużycia, zarówno drewno, jak i skórzana tapicerka wyglądają bardzo świeżo. Dzięki oryginalnym szerokim felgom auto wygląda bardzo zadziornie. Właściciel zdecydował się na szereg modyfikacji, które powodują, że to niewielkie auto daje ogromną frajdę podczas przejażdżki. By polepszyć właściwości jezdne, zainstalowano dedykowane amortyzatory marki Koni, dzięki którym samochód prowadzi się niezwykle pewnie. Obecne hasło reklamujące nowe modele Mini – „Gokartowa frajda z jazdy” – znajduje tu swoje absolutne zastosowanie w praktyce. Oprócz zawieszenia, przeróbki objęły również sportowy układ wydechowy oraz short-shifter skrzyni biegów. Od strony wizualnej Mini zostało wyposażone w komplet naklejek, upodabniających go do samochodu rajdowego o numerze startowym 177, który w 1967 roku wygrał rajd Monte Carlo. 20-letni samochód z przebiegiem zaledwie 33 tys. km to niezwykła rzadkość, szczególnie gdy mówimy o tak kultowym modelu jak Mini. Mini idealnie nadaje się jako kompan weekendowych wypadów oraz uczestnik takich imprez jak zloty czy rajdy turystyczne.