Opel GT 1973

  • Rzadkie coupe w rozsądnej cenie
  • Samochód po renowacji blacharsko-lakierniczej
  • Zakup z potencjałem inwestycyjnym  

Numer nadwozia: 0Y07NC3183523

cena wywoławcza: 35 000 zł (estymacja: 45 000 – 55 000)

Dane techniczne:

silnik: 1.9l, R4

moc: 83 konie mechaniczne

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Prace nad pojazdem sportowym rozpoczęto w centrum stylistycznym Opla już w 1962 roku. Koncepcja projektowa opierała się na dwóch założeniach: nisko umieszczone i wygodne fotele oraz aerodynamiczna sylwetka. Pierwszy pomysł pokazano w 1965 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfrucie. Pojazd nazwano Experimental GT i wykorzystywał płytę podłogową modelu Kadett B. Zanim jednak podjęto produkcję przyszłego Opla GT, szefostwo firmy musiało znaleźć odpowiedniego producenta karoserii. Karmann nie mógł się podjąć zadania, ze względu na zbyt dużą ilość innych zamówień. O pomoc zwrócono się do francuskiej wytwórni Brissonneau & Lotz, która już wcześniej współpracowała z Oplem. Ona zaś zwerbowała do pomocy jeszcze jedną firmę, mianowicie francuskiego producenta nadwozi Chausson.

Pojazd po raz pierwszy zadebiutował przed światową publiką we wrześniu 1968 roku podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Najwięcej zainteresowania wzbudzała oczywiście jego oryginalna stylistyka. Wyróżniały się przede wszystkim wąski chromowany zderzak oraz dwie szczeliny doprowadzające powietrze do komory silnika. Elegancki tył pojazdu zdobiła pochyła szyba oraz centralnie umieszczony wlew paliwa.

Pojazdu oferowano z dwoma, podłużnie umieszczonymi silnikami benzynowymi. Model 1100 GT napędzał czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 1078 cm3 i mocy 60 KM, a model 1900 GT o pojemności 1897 cm3 i mocy 102 KM.  

Karoseria typu targa, zbudowana przez włoskiego specjalistę “Fissore” nigdy nie weszła do seryjnej produkcji. Wiosną 1970 roku zakończono produkcję modelu 1100 GT, wprowadzając odmianę GT/J z silnikiem 1900, lecz uboższym wyposażeniem. W roku 1971 z powodu zaostrzenia przepisów dotyczących norm emisji spalin w USA, Opel zredukował kompresję w silniku 1.9 i jego moc spadła do 83 koni mechanicznych. Eksport do Stanów Zjednocznych stanowił aokoło 70% produkcji. Również wskutek zaostrzenia tamtejszych zasad bezpieczeństwa, które wymagałyby poważnych ingerencji w kształt nadwozia, podjęto decyzję o zakończeniu produkcji Opla GT w sierpniu 1973 roku. Zbudowano 103 463 egzemplarze.  

Historia Egzemplarza

Prezentowany przez Ardor Auctions Opel GT przybył do Polski ze Stanów Zjednoczonych kilka lat temu. Po dwukrotnej zmianie właścicieli na terenie kraju, trzeci nabywca postanowił przeprowadzić remont pojazdu. Opel został poddany pełnej renowacji blacharsko-lakierniczej, która została odpowiednio udokumentowana. Samochód otrzymał również nowe zawieszenie oraz hamulce. Wnętrze jest oryginalne, zostało jedynie wyczyszczone i odświeżone. Silnik przeszedł gruntowny serwis i drobne naprawy, podobnie instalacja elektryczna.

Samochód pochodzi z samego końca produkcji, z roku 1973. Jest to wersja o obniżonej kompresji silnika, wobec czego moc wynosi 83 konie mechaniczne. Pięciocyfrowy licznik wskazuje przebieg 70 000. Bardzo wysoka jakość odbudowy nadwozia sprawia, że lekka sylwetka Opla prezentuje się wyjątkowo efektownie, szczególnie w oryginalnym i wyrazistym czerwonym kolorze. Opel GT to rzadkie i bardzo urodziwe coupe w rozsądnej cenie, które poza frajdą z użytkowania, może również przynieść zysk w przypadku dalszej odsprzedaży w niedalekiej przyszłości.