Przejdź do treści
Strona główna » Opel Manta AL 1970

Opel Manta AL 1970

  • przez

OPEL MANTA AL 1970

 

Numer nadwozia: 599383300

 

Najmocniejszy wariant silnika zasilanego gaźnikiem
Rzadko spotykana wersja AL w efektownym kolorze

Samochód po częściowej renowacji w Polsce

 

Dane techniczne:
Silnik: 1.9l, R4
Moc: 90 koni mechanicznych
Inne dane: skrzynia biegów manula, napęd na koła tylne
Odczyt licznika: 17 500 kilometrów

 

Stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablie rejestracyjne

 

 

Opel Manta pojawił się w odpowiedzi na konkurencję ze strony Forda, który modelem Capri próbował podbić nową część rynku, a więc samochodu o sportowej sylwetce skierowanego do klasy średniej. Capri było nazywane „europejskim Mustangiem”, Manta w pewnym stopniu również czerpała ze wzorów amerykańskich, przywodząc na myśl stylistykę muscle carów, jednocześnie pewne tropy wskazują również na inspiracje włoską szkołą projektowania. Pół miliona wyprodukowanych egzemplarzy Manty A to dowód niewątpliwy sukces sprzedażowy. Samochód był chętnie kupowany przez młodych kierowców i tuningowany, stąd narosło wokół niego trochę stereotypów. Z drugiej strony wykształcił wokół siebie pewien kult, szczególnie w rodzimych Niemczech, o czym świadczą chociażby poświęcone mu popularne produkcje filmowe takie jak „Manta Manta” czy „Manta – Der Film”.

 

Opel Manta AL oferowany przez Ardor Auctions pochodzi z pierwszego roku modelowego – 1970. Szacowana liczba podobnych egzemplarzy, które wyjechały z fabryki to niecałe 1500. Prezentowane auto zostało zakupione kilka lat temu w Austrii, gdzie przez dłuższy czas było nieużywane, oficjalnie figurując jako wyrejestrowane. Po przyjeździe do Polski blacharka Opla została w całości odbudowana. Gotowe nadwozie odpowiednio zakonserwowano, zabezpieczono i polakierowano zgodnie z oryginałem. Kompleksowo zregenerowano układ zawieszenia oraz hamulcowy. Silnik nie był remontowany, wymieniono jedynie część podzespołów i materiałów eksploatacyjnych takich jak: pompa paliwa, pompa hamulcowa, uszczelka pod pokrywą zaworów, termostat, alternator, kopułka, świece, filtry czy oleje. Jedynie gaźnik wymagał większej interwencji i został naprawiony u doświadczonego specjalisty. Wnętrze Manty jest autentyczne i zachowane w dobrym stanie. Zewnętrzna galanteria jest kompletna, nieco więcej uwagi można poświęcić jeszcze elementom chromowanym oraz zamówić nowe uszczelki. Samochód jest zarejestrowany jako zabytek i gotowy do jazdy. Obecny właściciel kilkukrotnie uczestniczył nim w zlotach pojazdów zabytkowych pokonując bez problemów dłuższe trasy.