04. BMW 1802 1974

  • Zgrabny sedan o sportowym charakterze
  • Kultowy kolor Inka Orange
  • Samochód powiązany z sukcesami polskich sportowców

Numer nadwozia: 4119847

cena wywoławcza: 28 000 zł (estymacja: 35 000 – 50 000)

Dane techniczne:

silnik: 1.8l, R4

moc: 90 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, “żółte tablice rejestracyjne”

dostępne dokumenty: dowód rejestracyjny, potwierdzenie ubezpieczenia OC

Opis pojazdu

BMW serii 02 to małe sedany należące do rodziny samochodów określanych mianem “Neue Klasse”, które ukształtowały wizerunek BMW i ugruntowały jej pozycję na światowym rynku. Neue Klasse łączyło w sobie elegancję i klasyczne proporcje z nowatorskimi rozwiązaniami i sportowym charakterem. Wtedy właśnie wprowadzono do stylistyki BMW charakterystyczne podcięcie tylnej szyby bocznej, zwane “Hofmeister-Knick” od nazwiska projektanta. Nowością było również niezależne tylne zawieszenie. Do napędu użyto legendarnej jednostki o znaczeniu M10 występującej w wariantach od 1500 do 2000 centymetrów sześciennych. Topowa wersja BMW 2002 Turbo była pierwszym pojazdem z turbosprężarką seryjnie produkowanym w Europie. Silnik ten montowano w autach BMW przez kolejne 20 lat, a jego blok wykorzystywano nawet w wyścigach Formuły 1. Seria 02 odnosiła sukcesy w motorsporcie i okazała się sprzedażowym hitem, również za oceanem. Auto było chwalone za doskonałe właściwości jezdne i dobre osiągi, przy zachowaniu rozsądnej ceny i ekonomii i stało się protoplastą późniejszej serii 3.

BMW 1802 oferowane przez Ardor Auctions ma wyjątkową pochodzenie. Samochód został sprowadzony do Polski jako nowy w 1974 roku przez jednego z “Orłów Górskiego”. BMW stworzyło bowiem specjalną ofertę rabatową dla medalistów Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej rozgrywanych w RFN. Wówczas co najmniej kilku piłkarzy legendarnej polskiej drużyny skorzystało z okazji i zakupiło model E10. Dzięki źródłom prasowym, a także pomocy działaczy klubu Wisła Kraków, ustalono że dwa takie auta poruszały się po Krakowie kierowane przez lokalnych zawodników. Jedno z nich było w kolorze cytrynowym i należało do Adama Musiała, drugie w odcieniu “Inka Orange” do Antoniego Szymanowskiego. Musiał uczestniczył w głośnym wypadku i rozbił swoje auto, więc z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z samochodem Szymanowskiego. Ten egzemplarz wydaje się być jedynym, które zostało wtedy sprowadzone przez wybitnych polskich sportowców i do dziś dzień jest w eksploatacji. W rękach obecnie posiadacza jest od roku 2009. Zostało zakupione w Krakowie, jednak nie wiemy zbyt wiele o jego wcześniejszej historii właścicielskiej. Od czasu przyjazdu do Warszawy, BMW było używane sporadycznie, jako jedno z kilku w kolekcji. Pojazd został naprawiony blacharsko i polakierowany na nowo, wymagał będzie jednak pewnych poprawek. Od strony mechanicznej nie przeprowadzono gruntownego remontu, z ważniejszych rzeczy wymieniono układ wydechowy, uszczelniono bak oraz naprawiono elektrykę. Auto jest sprawne i jezdne, należy jednak wykonać dokładny przegląd przed rozpoczęciem regularnej eksploatacji. Stan wnętrza można określić jako dobry, nie brakuje oryginalnych elementów wyposażenia, w ostatnim czasie siedzenia i kanapa zyskały nowe poszycia z jakościowych materiałów. Fabryczna tapicerska jest jednak również dołączona do samochodu. Stylowym dodatkiem są klasyczne felgi 13-calowe pochodzące z epoki.  

Prezentowane BMW to nie tylko pożądany zabytkowy model z dużym potencjałem do dalszych prac renowacyjnych, jednocześnie jest to część historii polskich sukcesów sportowych. Potencjalny nabywca powinien mieć na uwadze, że takie pochodzenie auta to duży kapitał inwestycyjny pod kątem kolekcjonerskim.