Przejdź do treści

[av_section min_height=’75’ min_height_px=’500px’ padding=’huge’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ id=” color=’header_color’ custom_bg=” src=’https://ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2015/11/aukcje-samochodow-klasycznych-zabytkowych-202.jpg’ attachment=’184′ attachment_size=’full’ attach=’scroll’ position=’center center’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_enable=’aviaTBoverlay_enable’ overlay_opacity=’0.5′ overlay_color=’#000000′ overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=”]

[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#ffffff’]

AUTO NOSTALGIA 2015

Data: 17 maja 2015
Miejsce: Centrum Targowo-Kongresowe MT Polska Warszawa, wystawa Auto Nostalgia 2015

[/av_textblock]

[/av_section][av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Honda CB400 Four

WYLICYTOWANO ZA 19500 ZŁ

Motocykl z wyjątkową Polską historią, pojazd ściśle związany z historią Polski. Służył do obsługi pielgrzymek papieża, Jana Pawła II, do kraju.

Data Aukcji – 17.05.2015 – Licytacja BEZ CENY MINIMALNEJ

Przedmiot aukcji podczas Targów Auto Nostalgia to motocykl Honda CB400 Four. Już podczas pierwszego z nim kontaktu wrażenie robi jego wyjątkowy stan techniczny, a kluczowym tego dopełnieniem z całą pewnością jest jego niezwykła historia. Egzemplarz ten od nowości jest w Polsce, kupiony został 
w 1977 roku przez ówczesne MSW i z założenia miał służyć do obstawy najważniejszych osobistości goszczących w naszym kraju.

Ten wyjątkowy egzemplarz Hondy posiadał także bardzo bogatą dokumentację oraz zapas oryginalnych części serwisowych.

Honda CB400 Four

Historia Modelu

Lata 70 ubiegłego wieku były przełomowe w podejściu do konstruowania motocykli, a okres ten potocznie nazywany jest „erą wiatru i oleju” – właśnie wówczas powstawały jednostki napędowe chłodzone olejem i powietrzem. Swój ogromny udział w nowych trendach i rewolucji rynku motocykli miała Honda, która w 1969 zaprezentowała model CB750 – pierwszy, seryjny motocykl z silnikiem typu R4, czyli rzędowym, czterocylindrowym czterosuwem. Inspiracją do tej konstrukcji były silniki stosowane w motocyklach wyścigowych. Model ten ponadto obfitował w szereg innych innowacyjnych rozwiązań technicznych, które szybko wyznaczyły standard także u konkurencji 
m. in. elektryczny rozrusznik czy też przedni tarczowy hamulec. Honda CB750 cechująca się doskonałą jakością wykonania, fantastycznym silnikiem i niewygórowaną ceną była bardzo trafioną odpowiedzią na potrzeby ówczesnego motocyklisty.

Honda, po sukcesie rynkowym CB750 poszła za ciosem i poszerzyła gamę o dwa mniejsze modele: CB350 Four i CB500 Four. Ten pierwszy, w 1975 zastąpiony został przez mocniejszy i jeszcze bardziej dopracowany model CB400 Four, którego silnik współpracował z bardzo rzadko spotykaną w tamtych czasach skrzynię biegu o sześciu przełożeniach. Inną charakterystyczną i rozpoznawalną jego cechą był także układ wydechowy 4 w 1.

Model CB400 Four produkowany zaledwie przez dwa lata do 1977 roku wpisuje się w specyficzny design hondy z lat siedemdziesiątych i do dziś pozostaje bardzo rzadko spotykanym jednośladem.

Historia Egzemplarza

Honda CB400 Four

Niekwestionowane zalety modelu Honda CB400 Four stanowiły o tym, że te właśnie motocykle zostały wybrane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych na wyposażenie eskorty honorowej, którą sprawowały w brygadzie zmotoryzowanej Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych. W porównaniu 
z bezpośrednią konkurencją na rynku były niezawodne, łatwe w obsłudze, ciche, z relatywnie niskim spalaniem.

Egzemplarze zamówione przez MSW były w wyjątkowym, wiśniowym kolorze ze złotymi pasami. Do każdego z motocykli ministerstwo dokupiło także tak zwany zestaw serwisowy zawierający filtry 
i inne podstawowe materiały eksploatacyjne oraz oryginalne baki i boczki, ale już w niebieskim kolorze bez ornamentowych pasków.

Wystawiony na licytacji przez Ardor Auctions egzemplarz „pracował” w wielu ważnych wydarzeniach, jednak tym najważniejszym było eskortowanie Jana Pawła II podczas jego pierwszej pielgrzymki do kraju w 1979 roku. Wszyscy świadkowie tych historycznych dla Polski chwil, zarówno naoczni jak i ci przed telewizorami mogli zobaczyć dziesięć Hond CB400 Four, które otaczały sunącego ulicami Warszawy białego Stara 660 przygotowanego specjalnie dla Papieża, w tym oczywiście opisywanego „bohatera”. Po zakończeniu Jego wizyty wszystkie motocykle nadal służyły w MSW, aż do planowanego cyklu eksploatacyjnego, po czym była możliwa ich kupna w drodze przetargu.

W efekcie ten konkretny egzemplarz Hondy CB400 Four o nr rejestracyjnym BTI 9017 miał do tej pory trzech właścicieli: pierwszym było wspomniane MSW, drugim funkcjonariusz na emeryturze i trzecim, przez ostatnie szesnaście lat osoba prywatna. W odróżnieniu od dwóch znanych nam egzemplarzy, które obecnie wyposażone są już w niebieskie baki i boczki, ten pozostał we właściwie nienaruszonym stanie. Posiada oryginalny lakier i chromy oraz opony i silnik, co w pełni oddaje niepowtarzalny jego charakter i klimat.

Honda CB400 Four

Doskonale zakonserwowany, z przebiegiem zaledwie 13 tys. kilometrów jest w pełni sprawny również mechanicznie. Silnik odpala za pierwszym razem zarówno z rozrusznika jak i „z kopki” a skrzynia biegów pracuje bardzo gładko. Układ elektryczny także nie budzi zastrzeżeń; zegary, kontrolki oraz oświetlenie działają bez zastrzeżeń. Jedynym elementem wartym dopieszczenia jest układ wydechowy posiadający kilka ubytków.

W efekcie licytacji (bez ceny minimalnej), ten jeden z najciekawszych motocykli w ostatnich czterdziestu latach historii Polski znalazł swojego czwartego właściciela za kwotę 19500 zł. Warto przy tej okazji wspomnieć, że te maszyny w tak dobrym stanie kolekcjonerskim za granicą mogą osiągnąć cenę nawet 8 tys. euro czy też 6 tys. funtów.
[/av_textblock]
[/av_two_third]

[av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’177,178,179,180,181,182,183′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]