Przejdź do treści
Strona główna » BMW 1602 1975

BMW 1602 1975

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2016/11/01-7-1500×630.jpg’ attachment=’2365′ attachment_size=’featured_large’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

BMW 1602 Neue Klasse 1975

  • Jeden z najciekawszych modeli serii Neue Klasse, w atrakcyjnej kolorystyce
  • Samochód w pełni sprawny mechanicznie, po przeglądzie
  • Kompletna, bardzo dobra baza do odbudowy

Estymacja 27000 – 34000 złotych
Cena wywoławcza  19 000 złotych

Dane techniczne:

BMW 1602
Silnik: Rzędowy, 4 cylindrowy, 1573 ccm
Moc: 85 KM
Napęd na tylne koła, czterobiegowa przekładnia ręczna

Historia Modelu

BMW serii 02 były autami o usportowionym charakterze, bazującymi na słynnym sedanie nazywanym Neue Klasse, który uratował markę po kryzysie z lat 50. i ugruntował pozycję bawarskiego producenta w segmencie aut premium.

Sam sedan wszedł na rynek w 1962 roku, w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku na komfortową limuzynę napędzaną silnikami nieco mniejszymi, niż dotychczas stosowane. Pod maskę nowego modelu trafiły jednostki o pojemności od półtora do dwóch litrów – takich aut BMW nie produkowało od wielu lat, co odbiło się na kondycji finansowej firmy.

Sedan o bardzo ładnej, proporcjonalnej linii (dzieło Wilhelma Hofmeistera), mimo dość klasycznej konstrukcji, zaskakiwał nowatorskimi rozwiązaniami, takimi jak np. niezależne tylne zawieszenie.
W początkowej fazie produkcji (1962-1964) silnik miał pojemność 1500 centymetrów sześciennych i 80 KM, później pojemność i moc rosły: przez 1600 ccm i 83 KM, kilka wariacji na temat silnika 1800 (90-130 KM), aż po jednostki dwulitrowe.

Na podstawie sedana Neue Klasse w 1966 roku powstało mniejsze auto oznaczone jako seria 02. Był to model lżejszy i tańszy, o bardziej sportowym charakterze.
Dwudrzwiowe nadwozie było krótsze o 23 centymetry, zaś do jego zaprojektowania Wilhelm Hofmeister oddelegował Georga Bertrama i Manfreda Rennena.

Debiut miał miejsce na salonie w Genewie w marcu 1966 roku. Wtedy to pokazany został model 1600-2, nazwany tak od pojemności silnika i liczby drzwi. Nazewnictwo uproszczono przy okazji liftingu w 1971 roku, od tamtej pory mówimy o BMW 1602.

Pod maską pracował silnik 1.6 litra o mocy 85 KM, przekazywanej tradycyjnie na tylną oś za pomocą czterobiegowej przekładni ręcznej. Bardziej sportowa wersja 1600ti (w sprzedaży od 1967 r.) miała 110 KM, za sprawą zastosowania wyższego stopnia sprężania i dwóch dwugardzielowych gaźników. Już podstawowa odmiana zapewniała bardzo dobre jak na tamte czasy osiągi, z przyspieszeniem od zera do 100 km/h poniżej 13 sekund.

Na bazie modelu produkowano także wersje kabrio (stworzoną przez firmę Baur) i rzadką Touring. Pod koniec produkcji dołączyła także odmiana bazowa z silnikiem 1500 ccm, można było wybrać również silnik 1800 ccm, zaś bardziej wymagający klienci mogli zdecydować się na odmianę dwulitrową w kilku wariantach mocy (BMW 2002). Model był także wykorzystywany w motorsporcie.
Warto wspomnieć o eksperymentalnej wersji 1602 Elektro, napędzanej silnikiem elektrycznym i mającej służyć jako samochód techniczny przy biegach długodystansowych podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 roku. Powstały dwa takie egzemplarze.

Ogółem, między 1966 a 1977 rokiem do klientów trafiło 861 940 sztuk BMW serii 02. Auto było chwalone za doskonałe właściwości jezdne i dobre osiągi, przy zachowaniu rozsądnej ceny i ekonomii. Zdobyło szczególną popularność w USA, gdzie topowe wersje mogły na prostej rywalizować z tamtejszymi pony carami, jednocześnie dystansując je w kategorii hamulców i prowadzenia.
Model 02 miał wielki wpływ na to, jak obecnie postrzegana jest marka BMW i jaką cieszy się pozycją na światowym rynku.

Historia Egzemplarza

Prezentowane przez Ardor Auctions BMW 1602 z 1975 roku to samochód, który swoje lata młodości spędził w Rzymie. Właściciel użytkował pojazd na co dzień w celu lokalnej komunikacji. Mając na uwadze charakterystykę eksploatacji w tym włoskim mieście, warto zaznaczyć, iż zewnętrzne listwy noszą charakterystyczne ślady walki o miejsce parkingowe w tej jednej z najbardziej zatłoczonych, europejskich stolic. Prezentowany egzemplarz jest w pełni sprawny mechanicznie i bez problemu odnajdzie się w zatłoczonym mieście jako stylowa alternatywa dla współczesnych pojazdów. Wnętrze jest kompletne, powite gustowną patyną, przenosi użytkownika w klimat lat 70-tych nie przytłaczając swoją nieskomplikowaną formą. Z zewnątrz pojazd nosi ślady eksploatacji oraz upływu czasu. Jest idealną bazą do odbudowy i może stać się zarówno ciekawym uzupełnieniem kolekcji jak i gustownym, pierwszym pojazdem klasycznym w garażu.
[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’2365,2366,2367,2368′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’2369,2370,2371,2372,2373,2374,2375,2376,2377,2378,2379,2380,2381,2382,2383,2384,2385,2386,2387,2388,2389,2390′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]