YAMAHA XJ550 1982

Estymacja 8000 – 11 000 złotych
Cena wywoławcza – 6000 złotych

Historia Modelu

Model XJ 550 produkowany był w latach 1980-1985. Czterocylindrowa jednostka rzędowa generuje moc 50 koni mechanicznych, co w połączeniu z dużą zwrotnością oraz niską masą własną daje dużo radości z jazdy. Silnik jest ciekawą i niezawodną konstrukcją: chłodzony olejem i powietrzem, został wyposażony w nowatorski system YICS, który dzięki zaprojektowanemu systemowi kanalików powodował dodatkowe zawirowania mieszanki, znacznie wpływając na jakość procesu spalania, co skutkowało lepszymi osiągami jak i mniejszym zużyciem paliwa. W chwili premiery był jednym z najszybszych motocykli w swojej klasie: prędkość maksymalna 195 km/h z 550 ccm pojemności była nie lada wyczynem. Model XJ 550 odpowiadał na wiele motoryzacyjnych potrzeb- był doskonałą maszyną do poruszania się w zatłoczonym mieście, jak również wspaniale sobie dawał rade w roli motocykla turystycznego. Zwinny, dobrze się prowadzący motocykl, wyposażony w lekki i stosunkowo mocny silnik zadziwiał precyzją wykonania i funkcjonalnością. Czas weryfikuje trwałość konstrukcji- model XJ wspaniale zdaje ten egzamin. Obecnie prawidłowo eksploatowane sztuki nierzadko sięgają swoimi przebiegami 130-150 tys. km bez remontu głównego. Silnik zdecydowanie lubi wysokie obroty, jest również konstrukcyjnie do takiej eksploatacji przygotowany. Motocykl jest wygodny w podróżowaniu zarówno dla kierowcy jak i pasażera. Posiada dość rozbudowany zestaw wskaźników, na którym znajdują się odczyty miedzy innymi: paliwomierza, woltomierza, oraz kontrolki niezbędne do prawidłowej eksploatacji motocykla.

Historia Egzemplarza

Oferowany na Aukcji Zimowej egzemplarz pochodzi z 1982 roku, zachowany w doskonałym stanie, bez najmniejszej ingerencji w konstrukcję motocykla, z przebiegiem 55 tys. km. Sprowadzony z Niemiec w 2014 roku. W 2016 roku przeszedł proces czyszczenia ultradźwiękowego gaźników, wymianę uszczelek dekli, oraz regulację zaworów i synchronizację gaźników. Motocykl posiada ślady ponad 30 letniego użytkowania, jednak jest to jedynie patyna, która świadczy o jego autentyczności, oraz jakości, jaką prezentuje stopień zużycia po takim czasie. Wszelkie powłoki lakiernicze, w tym silnik , rama, czy bak nie były reperowane ani w inny sposób naprawiane. Jedynym odstępstwem od oryginału jest zastosowanie akcesoryjnych końcówek wydechu z początku lat 80 znanej i cenionej firmy Laverda. Również tylna opona – zamiast katalogowej szerokości 110- jest zastąpiona szerokością 130, co znacznie poprawiło przyczepność motocykla. Motocykl spełnia wszelkie normy do uzyskania statusu pojazdu zabytkowego.