1963 WFM OSA

Szacowana wartość 16 000 – 20 000 złotych

Cena wywoławcza 9 000 złotych

Historia Modelu

Warszawska Fabryka Motocykli już w 1955 roku rozpoczęła prace nad lekkim, dostępnym dla każdego skuterem. Pojazd miał być tani, wygodny, oraz przejechać przez każdą drogę i bezdroże. Grupa polskich konstruktorów stworzyła w przeciągu następnych kilku lat szereg ciekawych prototypów: Żuk ( 1955 ), Bąk ( 1956 ), Odra1, Odra2 ( 1957 ), oraz 5 sztuk modelu Osa ( 1957 ). W projekt angażowano również Akademię Sztuk Pięknych, dzięki czemu Osa posiadała piękną linię. Pierwszy model, produkowany  seryjnie od 1959 roku napędzany był dwusuwowym silnikiem o pojemności 148 ccm. Przez następne 4 lata fabryka wyprodukowała łącznie około 12500 sztuk modelu M50.

Stosunkowo niska cena, oraz konstrukcja z nisko usytuowanym środkiem ciężkości, z zawieszeniem kół na wleczonych wahaczach- to wszystko składało się na sukces i popyt, jakim cieszyła się Osa.

Równolegle  fabryka opracowała następną Osę – model M52. Wytwarzana była w latach 1962-65, lecz dokładna ilość, wahająca się  w granicach 10 tys. nie jest znana. Geneza powstania nowego modelu Osy była związana z zainteresowaniem Indii zakupem motocykli i skuterów. WFM opracowało wersję „indyjską” – lepiej przystosowaną do gorącego klimatu, miała też być zunifikowana z motocyklami SHL, co było ważne w ramach oferowania ewentualnego serwisu zagranicznego. Osa otrzymała Silnik S-33 o pojemności  173 ccm. Powiększono otwory chłodzące, zastosowano dmuchawę przymocowaną do koła zamachowego, a cylinder otrzymał osłonę kierującą strugę zimnego powietrza na silnik. Ponadto motocykl zyskał większy rozstaw osi, dłuższa kanapę, blokadę koła, czy zamki w schowkach. Głowna przypadłość pierwszego modelu, czyli  nadmierne przegrzewanie się silnika została częściowo wyeliminowana.

Pojawiły się również nowe zestawienia kolorystyczne, w tym szary, zieleń, turkus, czy niebieski.

Historia Egzemplarza

Oferowany na sprzedaż egzemplarz jest dwukolorowym modelem M52 z połowy okresu produkcji. Uratowany, jak wiele podobnych sztuk przed nieuniknionym złomowaniem. Motocykl stał przez przez wiele lat nieodpalany. Remont kapitalny przeszedł  ponad 10 lat temu, kiedy to wszelkie elementy oryginalne zostały naprawione, zabezpieczone, oraz pomalowane. Silnik przeszedł remont kapitalny i po jego przeprowadzeniu dopiero w tym roku motocykl został ostatecznie złożony, wyregulowany, oraz uruchomiony. Lakier został na nowo wypolerowany, silnik przejrzany, linki, instalacja elektryczna, hamulce- wszystkie podzespoły są obecnie we wzorowej kondycji, całość jest w 100 % oryginalna i kompletna. Motocykl jest obecnie zarejestrowany.