018

Mercedes-Benz 300SL 1986

Numer nadwozia WDB1070411A053875

  • Rzadka wersja eksportowa z 3-litrowym silnikiem
  • W bardzo atrakcyjnym zestawieniu kolorystycznym
  • Po kompletnej renowacji

Szacowana wartość: 85 000-110 000 złotych

Cena wywoławcza: 65 000 złotych

Historia modelu

Mercedes SL R107 pojawił się na rynku, gdy wymagania względem roadsterów rosły. Nowe samochody tego typu miały być nie tylko bardziej dynamiczne, ale i wygodniejsze oraz zapewniające wyższy poziom bezpieczeństwa. Następca „Pagody” prezentował też nową linię stylizacyjną produktów marki ze Stuttgartu – z grillem ustawionym wertykalnie, a nie horyzontalnie.

Pierwsze egzemplarze modelu R107 wyjechały z fabryki w Sindelfingen w kwietniu 1971 roku. 
Auto było wyjątkowo dopracowane: szczególny nacisk położono na wspomniane wcześniej bezpieczeństwo, zastosowano kontrolowane strefy zgniotu, silnik podczas zderzenia miał chować się pod kabiną, zaś w razie dachowania pasażerów miała chronić wyjątkowo mocna rama przedniej szyby. Na liście wyposażenia w późniejszym okresie produkcji w wyposażeniu znajdował się także system ABS, czy poduszka powietrzna dla kierowcy.

Roadster musiał być jednak nie tylko bezpieczny i wygodny, ale także zapewniać przyjemność z jazdy. Zadbano o to, układając gamę silników modelu R107. Początkowo klienci mogli wybierać jedynie spośród silników V8. Słabszy z nich miał 3.5 litra pojemności i 200 KM. W roku 1973 dołączył do niego silnik o 25 KM mocniejszy, o pojemności 4.5 litra. 
Później pod maską SL’a montowano także jednostki o pojemności 3.8 czy 4.2 litra, zaś najmocniejszy silnik w gamie miał 5 litrów pojemności i 240 KM (w produkcji od 1980 roku).
W związku z trwającym wówczas na świecie kryzysem paliwowym, europejską paletę jednostek napędowych uzupełniono w roku 1974 o silnik R6 o mocy 185 KM (oznaczenie 280 SL). Od 1985 sześciocylindrowy motor w R107 miał 188 KM i trzy litry pojemności skokowej.

Dużym rynkiem zbytu na model R107 były Stany Zjednoczone. To z myślą o tamtejszych klientach w 1972 roku wprowadzono odmianę SLC, z hardtopem. Oprócz twardego dachu, charakteryzowała się także rozstawem osi zwiększonym o 36 cm w stosunku do tradycyjnego roadstera.
Wersje na rynek amerykański różniły się od tych oferowanych w Europie także kształtem zderzaków (ze względu na tamtejsze normy bezpieczeństwa), czy wypełnieniem reflektorów. Także pod maską konieczne były zmiany, by spełnić obowiązujące za Oceanem normy dotyczące emisji spalin. W USA oferowano jedynie jednostki V8, natomiast najsłabsza z nich miała jedynie 155 KM (380 SL/SLC). Jedynie na tamtejszym rynku sprzedawano odmianę 560 SL/SLC (5.6 litra pojemności), acz moc (227 KM) była niższa, niż najsilniejszej odmiany europejskiej.

W zawieszeniu modelu R107 – rewolucja w stosunku do rozwiązań stosowanych w Pagodzie. Zamiast łamanej tylnej osi, zastosowano konstrukcje ze skośnymi wahaczami i ramą pomocniczą.

Ten model Mercedesa odnosił wiele sukcesów w motorsporcie, głównie w rajdach długodystansowych. Jednym z kierowców, którzy nim jeździli, był Sobiesław Zasada.

Mercedes R107 był drugim – po klasie G – najdłużej produkowanym autem tej marki. Wytwarzano go przez 18 lat, do 1989 roku, kiedy to na rynek wszedł następca, model R129. Ogółem wyprodukowano 237 287 egzemplarzy modelu SL i 62 888 sztuk modelu SLC.

Historia egzemplarza

Mercedes 300SL oferowany na aukcji Rozalin 2016 jest bardzo nietypowym egzemplarzem serii modelowej R107. Samochód ten został zamówiony jako nowy w Anglii jednak został on skonfigurowany jako wersja eksportowa do użytku na kontynencie, z kierownicą po lewej stronie. Posiada on licznik w milach oraz kilometrach jak i trzecie światło stopu. Dodatkowo został on wyposażony w czujnik temperatury zewnętrznej oraz ogrzewane siedzenia. Opuścił on fabrykę w kolorze arctic white z niebieskim wnętrzem, po czym spędził większość czasu w rękach jego pierwszego właściciela na Majorce. Po sprowadzeniu do Polski pięć lat temu został on poddany gruntownej renowacji blacharsko-lakierniczej, mechanicznej oraz wnętrza. Zyskał on bardzo atrakcyjne zestawienie kolorystyczne niebieskiego lakieru z jasnym, kremowym wnętrzem. Góra deski rozdzielczej także została obszyta w skórę, dając całemu wnętrzu świeży aspekt. Dach dostał nowe poszycie w oryginalnym, niebieskim kolorze, plastiki oraz drewno zostały odrestaurowane. Posiada on dwa zestawy kół, w tym nowsze felgi Mercedesa z lat 90, oraz odnowiony hard-top, także w niebieskim kolorze. Góra klapy bagażnika może wymagać małego odświeżenia estetycznego. Regularnie serwisowany, i po gruntownej odbudowie, ten egzemplarz 300SL będzie dla nowego właściciela wiernym kompanem podróży i wyjazdów weekendowych.