016

Fiat 125 Samantha 1970

Numer nadwozia  0102715

  • Jedna ze 100 sztuk wyprodukowana przez Vignale
  • Wyjątkowe auto zachowane w całości w oryginale i użytkowane
  • Perła włoskiego designu z przełomu lat 60 i 70-tych

Szacowana wartość: 160 000-220 000 złotych

Cena wywoławcza: 110 000 złotych

Historia modelu

Ten Fiat technicznie oparty jest na popularnych modelach 124 i 125, natomiast stylistycznie wyrasta na jedną z gwiazd designu lat 60 – choć wydaje się nieco niedoceniany.

Piękny wygląd tego modelu to zasługa włoskiej firmy Carrozzeria Vignale, założonej w Turynie w 1948 roku. Firma zajmowała się projektowaniem i produkcją nadwozi do specjalnych wersji aut, przeważnie produkcji włoskiej, takich jak Alfa Romeo, Cisitalia, Maserati, czy właśnie Fiat. 
Opisywany model narodził się pod koniec lat 60-tych, zaś jego nadwozie charakteryzujące się płynnymi liniami i otwieranymi reflektorami typu pop-up (nasuwającymi skojarzenia z Lamborghini Miurą) zostało narysowane przez Virginio Vairo na zlecenie samego założyciela i prezesa firmy, pana Alfredo Vignale. 

Pan Vignale zapragnął stworzyć samochód typu gran turismo, atrakcyjny zewnętrznie, ale wygodny w czasie długich podóży, zdolny przewieźć w dobrych warunkach cztery osoby wraz z ich bagażami.

Jako podstawę użyto Fiata 125 S, model Samantha Vignale dzielił z nim podwozie i silnik o mocy 100 KM wytwarzanej z pojemności 1.6 litra. W połączeniu z pięciobiegową manualną skrzynią biegów, zapewniał on całkowicie zadowalające osiągi (około 13 sekund do 100 km/h). 
Cena modelu Samantha Vignale była jednak dwukrotnością ceny modelu 125 S.

Wyprodukowano około stu egzemplarzy modelu. Nie były one sprzedawane przez oficjalnych dealerów Fiata, a przez niezależne, specjalistyczne zakłady.
Obecnie model staje się bardzo poszukiwany i zdobywa coraz większą popularność.


Historia egzemplarza

Prezentowany Fiat 125 Vignale Samantha jest autem zachowanym w oryginalnym, bardzo dobrym stanie.  Samantha o numerze VIN 0102715 sprzedana została za kwotę 1 800 000 Lirów we Włoszech i zarejestrowana 27 marca 1970 r. Od 23 kwietnia 1970 znajduje się również w rejestrze Automobile Club d’Italia. Cały czas była w rękach jednej rodziny z Wenecji. Do 2009 r. zarejestrowana na pierwszego właściciela. Samochód był w eksploatacji do 2012 r.  na co wskazuje ostatnie ubezpieczenie, później odstawiony na kilka lat do garażu i regularnie przeglądany.  W 2016r zakupiony został od wnuczki pierwszego właściciela. Autentyczny niezwykle niski przebieg 61350 km wynika z faktu że nie był jedynym autem właściciela i używany był okazjonalnie. Wyjątkowym faktem jest, że samochód ma oryginalne dokumenty z pełną historią.  Na przednim pasie widnieje ciekawy i oryginalny detal jakim jest wspaniała i oryginalna plakieta Automobilklubu Wenecja. Ten unikalny Fiat posiada wszystkie elementy oryginalne łącznie z 2 kompletami kluczyków oraz fabrycznym nigdy nie używanym kompletem narzędzi, kołem zapasowym i podnośnikiem. Auto posiada oryginalny lakier, poza drobnymi uszkodzeniami, nadwozie jest w niespotykanym jak na takie auto stanie. Stan podwozia i mechaniki również nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Wszystkie mechanizmy działają płynnie. Wnętrze ze względu na użyty materiał nosi ślady eksploatacji, jest w stanie dobrym niemniej wymaga atencji oraz poprawek, między innymi na przeszyciach. Plastiki oraz drewno są w stanie dobrym, jednak wymagają odświeżenia. Samochód oryginalnie wyposażony w elektrycznie podnoszone szyby przednie i ogrzewanie tylnej szyby.

Jest to prawdopodobnie jedyna Samantha Vignale z całej produkcji, która jest zachowana w oryginalnym, dobrym stanie. Reprezentuje ona bardzo wysoką wartość kolekcjonerską i z pewnością będzie bardzo dobrą lokatą kapitału.