015

Fiat 500 F 1969

Numer nadwozia 2245537

  • kompletnie odrestaurowany na najwyższej jakości elementach
  • Pomalowany w bardzo atrakcyjny kolor Azzuro Chiaro

Szacowana wartość: 85 000-100 000 złotych

Cena wywoławcza: 45 000 złotych

Historia modelu

Fiat 500 nie tylko zmotoryzował powojenną Italię. Stał się również symbolem włoskiego stylu życia, designu i jednym z bardziej lubianych samochodów wszech czasów.

Historia tego legendarnego samochodu rozpoczęła się od debiutu w 1957 roku. Był to model wyczekiwany. Odbudowujące się po wojnie Włochy potrzebowały niedrogiego, prostego samochodu. Na rynku od 1955 roku był już podobny wizualnie model 600. Fiat zdecydował się jednak na wprowadzenie do gamy auta jeszcze mniejszego. 500 miała zaledwie 2,97 metra długości.

Karoserię zaprojektował Dante Giacosa, zaś założenia konstrukcyjne to maksymalna prostota i dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, umieszczony z tyłu. Również napęd był przekazywany na tylną oś, nie zastosowano tu natomiast silnika dwusuwowego, chętnie stosowanego w podobnych autach konkurencyjnych marek.

Pierwsza wersja 500-tki wytwarzała 13,5 KM, zaś silnik miał pojemność 497 cm3. W standardzie występował rolldach, zaś drzwi otwierały się w stronę przeciwną do kierunku jazdy.
Mocniejsza wersja Sport miała silnik rozwiercony do 499 cm3. 
Ta pojemność stała się standardem w roku 1960, a moc wzrosła do 17 KM. 
Późniejsze wersje, począwszy od produkowanego od 1965 roku 500F, miały już drzwi otwierane w tradycyjnym kierunku.
Stopniowo unowocześniano także wnętrze auta i dodawano coraz więcej elementów wyposażenia poprawiających komfort.

Występowały również wersje sportowe modyfikowane przez firmy Abarth, czy Giannini. 
Oferowano także wersje kombi (Giardineria) czy rzadkie Jolly Ghia, z materiałowym dachem i bez drzwi.

Auto oferowano również w Nowej Zelandii czy USA, zaś austriacka firma Steyer-Puch sprzedawała swoje wersje 500-tki, z silnikiem typu boxer pochodzącym z motocykla.

Produkcje zakończono w 1975 roku, zaś przez ostatnie trzy lata Fiat 500 występował na rynku równolegle ze swym następcą, modelem 126 (odmiana 500R, wyposażona m.in. w skrzynię biegów z synchronizacją).

Ogółem wyprodukowano niemal 3 miliony 900 tysięcy egzemplarzy tego samochodu. Obecnie jest on poszukiwanym klasykiem – zwłaszcza od czasu debiutu nowej wersji Fiata 500, silnie nawiązującej stylistycznie do klasycznego poprzednika. Jednocześnie, w niektórych rejonach Włoch nadal można spotkać 500-tkę służącą jako samochód do codziennej jazdy.

Historia egzemplarza

Fiat 500 prezentowany na aukcji Rozalin 2016 jest autem wyjątkowym – odrestaurowany w kolorze z palety Fiata z lat 60-tych o nazwie Azzuro Chiaro przez firmę Retroline, specjalizującą się w odbudowie włoskich Fiatów 500. Dbałość o detale tego pojazdu, używanego przez firme jako samochód demontracyjny na targach w Essen, Stuttgarcie oraz Padwie jest na najwyższym światowym poziomie, a jakość renowacji firmy jest doceniana w całej Europie przez specialistyczną prasę oraz kolekcjonerów. Fiat 500 jest zarejestrowany w Polsce i jest gotowy do drogi. Jest to fantastyczna okazja, aby nabyć ciekawe auto zbudowane przez jednych z najlepszych specjalistów tego modelu na świecie.