[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2016/11/06-8-1500×630.jpg’ attachment=’2406′ attachment_size=’featured_large’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]
[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Żak 1963
Szacowana wartość 12 000 – 15 000 złotych
Cena wywoławcza 7 000 złotych
Historia Modelu
Motorower Żak będąc uproszczoną wersją motoroweru Ryś i konkurencją dla popularnego
Komara, był odpowiedzią na ówczesne zapotrzebowania lat 60-tych, w których RP potrzebowała, tanich i trwałych motorowerów, który stałby się hitem sprzedaży Zakładów Metalowych Wrocław-Zakrzów. Główny konstruktor inż. Zbigniew Domicz, postawił sobie za cel dopracowanie konstrukcji tak, by była jak najtrwalsza i najmniej materiałochłonna. Wielogodzinne testy, w trakcie których inż.Domicz osobiście pokonywał trasy Wrocław-Gdynia przy pełnym obciążeniu, były jednoznaczną odpowiedzią, iż projekt jest udany i warto wprowadzić go do produkcji. Motorower charakteryzował się zadowalającą dynamiką i komfortem jazdy, co wpłynęło na jego popularność. Ówczesny, urzędowy tryb uruchomienia produkcji trwał aż 2 lata, więc oficjalnie Żak był produkowany tylko w latach 1960-1963. Na początku lat 60-tych wprowadzono specjalizację zakładów i produkcja motorowerów została przekazana do zakładów Romet, co bezpośrednio wpłynęło na zakończenie produkcji i postawienie na motorower Komar, który był największym, bezpośrednim konkurentem Żaka.
Historia Egzemplarza
Prezentowany na Aukcji Zimowej motorower Żak jest kolejnym znaleziskiem w ostatniej chwili uratowanym przed niechybnym złomowaniem. Odnaleziony w stanie złym i posiadającym wiele ubytków, obecny właściciel postanowił odrestaurować go do fabrycznej specyfikacji.
Wiele godzin pracy, poszukiwanie coraz trudniej dostępnych części opłaciło się. Żak pochodzi z 1963 roku, został odbudowany kompleksowo, ze szczególną dbałością o zachowanie oryginalnych części tego egzemplarza. Od ramy, przez silnik, koła, obręcze na manetkach skończywszy to pełen oryginał w niemal fabrycznym stanie. Odbudowane na wzór – chromy dzisiaj błyszczą i pięknie kontrastują z dwukolorowym malowaniem Żaka.
Z racji małego prestiżu i lat niełaski motocykle są bardzo rzadkie, na rynku oferta jest coraz mniejsza. Żak zdecydowanie stał się ciekawą formą inwestycji, a także jednym z ciekawszych przykładów designu przemysłowego minionej epoki.
[/av_textblock]
[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”][/av_one_third]
[av_gallery ids=’2401,2402,2403,2404,2405,2406,2407,2408,2409,2410,2411′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]