Wiatka WP-150 1961

  • Ciekawy przykład radzieckiej myśli technicznej
  • Pojazd po kompleksowej renowacji
  • Kompletna polska historia

Szacowana Wartość 10000-15000 złotych

Cena wywoławcza 8000 złotych

Numer ramy: 74022

Dane techniczne:

silnik: 150cm3, 1-cyl

inne dane: skrzynia biegów manualna 3-biegowa

stan prawny: niezarejestrowany

Historia Modelu

Lata 50-te XX w. to czas rozwoju klasy skuterów na zachodzie Europy. W tym samym czasie kraj bloku wschodniego nie mogły się pochwalić podobnymi produktami. W 1956 roku w ZSRR zapadła decyzja o wdrożeniu do produkcji małego jednośladu, który spełniałby rolę prostego, indywidualnego środka transportu, wzorem zachodnich konstrukcji. Dokładnie tak jak w przypadku licznych zdobyczy techniki, radzieccy inżynierowie zdecydowali się skopiować gotowe rozwiązanie. Wybór padł na włoskie konstrukcje (Vespa), a zadanie to przypadło Wiatsko-Polańskiemu Zakładowi Budowy Maszyn, który dotychczas specjalizował się w produkcji zbrojeniowej. W drugiej połowie 1956 roku zaprezentowano 3 prototypowe egzemplarze Wiatki. W stosunku do swojego protoplasty, Vespy GS150, skuter był wyposażony w słabszy silnik oraz 3- a nie 4-biegową przekładnię. Z zewnątrz skutery były do złudzenia podobne do swoich włoskich wzorców. Nawet emblemat Вятка (Wiatka), zdawał się być stylizowany na czcionkę stosowaną na skuterach Vespa. Produkcja seryjna ruszyła dopiero rok później, pod koniec 1957 roku. Wiatka charakteryzowała się mocą 4,5 KM (w późniejszych wersjach po 1959r. 5,5 KM), natomiast prędkość maksymalna wynosiła 70km/h. Skutery te z ceną wynoszącą 320 rubli były jednym z najtańszych środków transportu na rynku radzieckim. Produkcja trwała łącznie przez 10 lat i została zakończona w 1967 roku.

Historia Egzemplarza

Wiatka oferowana przez Ardor Auctions jest już modelem poprawionym, została wyprodukowana w 1961 roku. Według dokumentów, jednoślad był użytkowany do 1973 roku, następnie został wyrejestrowany. Skuter został zakupiony przez obecnego właściciela w 2004 roku. Następnie została kompletnie odbudowana przez specjalistyczny zakład specjalizujący się w remontach i serwisach starych motorowerów i motocykli. Renowacji poddana została blacharka, następnie położono nowy lakier w dwóch kolorach. Skuter został wyremontowany również mechanicznie. Przed kilkoma laty skuter był w pełni jezdny. Na chwilę obecną, po kilkuletnim postoju wymaga jedynie prostego serwisu przed uruchomieniem. Wiatka jest niezwykle ciekawym i stylowym skuterem w bardzo dobrym stanie. Jest to dowód na to, że również we wschodniej Europie istniało zapotrzebowanie na tego typu pojazdy.

Skuter został opisany na łamach czasopisma Automobilista 11/2012.