Przejdź do treści
Strona główna » W poszukiwaniu polskiej Dual Ghii L6.4

W poszukiwaniu polskiej Dual Ghii L6.4

  • przez

Był 19 listopada roku 1965, na premierze Strasznego Dworu w Teatrze Wielkim w Warszawie, wśród wielu “zachodnich” aut fotograf relacjonujący premierę uchwycił bardzo nietypowy samochód. Zaparkowane pomiędzy dwoma skrzydlakami Mercedesa stało ogromne amerykańskie coupe produkcji włoskiej, Dual Ghia L6.4. Nie tylko komunistycznej Polsce był to widok wyjątkowy, ale także i na świecie. Samochód ten został bowiem wyprodukowany tylko w 26 egzemplarzach pomiędzy 1961 i 1963 rokiem.

Wymślona przez Eugene‘a Casaroll, amerykańska marka Dual Ghia była wyjątkowa, a jej modele były kupowane przez gwiazdy telewizji i znanych piosenkarzy. Niestety zaporowa cena – był to jeden z najdroższych samochodów na rynku amerykańskim – oraz wysokie koszta produkcji – samochody były produkowane we Włoszech – zabiły ten ambitny projekt po ośmiu latach od rozpoczęcia produkcji pierwszego auta, a fantastyczny model L6.4 (od pojemności silnika Chryslerowskiego V8) nie odniósł oczekiwanego sukcesu.

dualt_zpsycswueqg.jpg-original

Gdy zrobiono L6.4 zdjęcie pod Teatrem Wielkim, egzemplarz ten miał co najwyżej cztery lata, i był jednym z kilku aut, które pozostały w Europie. Większość produkcji trafiła do Stanów Zjednoczonych. Jak się okazuje nie jest to jedyne zdjęcie upamiętniające obecność tego wyjątkowego samochodu w Polsce. Na stronie internetowej My Hobby Creations znaleźliśmy dwa zeskanowane zdjęcia tego samego samochodu, tym razem z Katowic, zrobione w 1970 roku. Oznaczałoby to, że “Polska” Dual Ghia L6.4 była przynajmniej pięć lat w kraju, być może na stałe. Niestety numery rejestracyjne pozostają bardzo trudne do odczytania, istnieje możliwość, że rejestracje tego pojazdu pochodziły z Włoch.

 

w_starej_fotografii_1_ghia_1

Postanowiliśmy skontaktować się z Dr. Paulem Sable, historykiem marki Dual Ghia i specjalistą modelu L6.4. Dr Sable posiadał 25 różnych modeli Dual Ghia, i posiada kompletne dane 19 spośród 26 wyprodukowanych egzemplarzy L6.4. Postaramy się wraz z Dr. Sable poznać losy “Polskiej” Dual Ghii.

w_starej_fotografii_1_ghia_2

W 2015 roku, na aukcji Stadion Narodowy nasz dom aukcyjny oferował inne „polskie” zachodnie samochody, między innymi Jaguara Mark 10, którym między innymi jeździł Premier Cyrankiewicz  > LINK < oraz Chevroleta Deluxe służącego w KC PZPR > LINK < i odnalezionego po latach na ulicy Mokotowskiej.