Volvo PV 544 1960

  • Auto świeżo po renowacji
  • Bardzo atrakcyjny kolor
  • Wysoki poziom prac restauracyjnych

Numer nadwozia: 327370

cena wywoławcza: 45 000 zł (estymacja: 65 000 – 80 000)

Dane techniczne:

silnik: 1.6l, R4

moc: 60 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna 4-biegowa, napęd na tylne koła

stan prawny: opłacony, niezarejestrowany

Historia modelu

Volvo PV544, zaprezentowane w roku 1958, było zmodernizowaną odmianą wcześniejszego modelu PV444. Cztery czwórki oznaczały 4 cylindry, 40 KM mocy i 4 osoby. PV jest zaś skrótem od person vagnar, czyli dosłownie “samochód osobowy”. Zakres poczynionych zmian był największy od czasu wprowadzenia PV444 na rynek w roku 1944.Zwiększono powierzchnię przeszkleń by poprawić widoczność oraz stworzono nową deskę rozdzielczość. By poprawić bezpieczeństwo podróżnych w górnej części była wyściełana materiałem tapicerskim. Volvo PV544 było również pierwszym samochodem w którym seryjnie montowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, wynalazek Nilsa Bohlina. Powiększono również przestrzeń pasażerską z tyłu. W 1961 roku zastosowano napięcie 12 V w układzie elektrycznym. Nadwozie typu fastback, które łatwo pomylić z naszą rodzimą Warszawą,  było samonośne, lecz już od początku krytykowane za przestarzałość. Kształt bryły zachował się jednak do końca produkcji. Do wyboru były dwie jednostki napędowe, 1.6 oraz mocniejsza 1.8, specjalnie opracowane do modelu P1800. Z gaźnikiem Zenith osiągała ona moc 75 KM, a z gaźnikami Twin SU nawet 90 KM. Można było je połączyć z czterobiegową skrzynią manualną. Ze względu na lekkość auta, w najmocniejszych wariantach przyspieszało do setki w 10 sekund. Napęd był konsekwentnie prowadzony na koła tylne. Na wszystkich kołach stosowano hamulce bębnowe sterowane hydraulicznie. Przyczyną legendy tych aut stał się sport. Na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych model PV544 stał się jednym z samochodów rajdowych odnoszących największe sukcesy.

Historia egzemplarza

Volvo wystawione na sprzedaż n aukcji 22 kwietnia trafiło do Polski ze Szwecji w zeszłym roku. Jego renowacja rozpoczęła się na początku roku 2017. Nowy właściciel zdecydował się na zmianę koloru nadwozia, na głęboki bordowy z historycznej palety Volvo. Samochód po odbudowie blacharsko-lakierniczje prezentuje się naprawdę wyśmienicie. Wnętrze zostało odtworzone w tej samej tonacji kolorystycznej, z wysokiej jakości materiałów. Jedyną współczesną modyfikacją jest zastąpienie linoleum na podłodze auta czarnym dywanem. Wszelkie elementy eksploatacyjne zostały wymienione, a galanteria pieczołowicie skompletowana. Największą zaletą Volvo PV544 jest fakt, że auto jest świeżo po pracach restauracyjnych. Można zaryzykować twierdzenie, że obecnie prezentuje się bardziej efektownie niż w swojej oryginalnej specyfikacji. To doskonały eksponat do uzupełniania kolekcji zabytkowych Volvo lub fantastyczny klasyk do rekreacyjnych przejażdżek.