Volvo P1800S 1964

  • Samochód po bardzo dobrej renowacji
  • Po serwisie skrzyni biegów
  • Z pierwszego pełnego roku produkcji w Szwecji

Estymacja 160 000 – 180 000 zł

Cena wywoławcza 90 000 złotych

Numer nadwozia 8987

Historia Modelu

Prototyp nowego pojazdu był gotowy już w 1957 roku. Za wdrożenie projektu odpowiadał Helmer Petterson (wcześniej odpowiedzialny za model PV444), zaś nowoczesne i bardzo udane nadwozie zaprojektował jego syn, Pelle Petterson, wówczas działający dla studia Pietra Fruy z Turynu (przez wiele lat mówiono potem o rdzennie włoskim rodowodzie designu P1800).
Podpisano umowę z fabryką brytyjskiego Jensena. Karoseria miała powstawać w manufakturze w Szkocji, skąd trafiała do angielskiego West Bromwich, gdzie wszystko łączono w całość.
Oficjalna prezentacja odbyła się podczas brukselskiego salonu w roku 1960, a kilka miesięcy później z taśm zjechały pierwsze egzemplarze Volvo P1800.
Pod maską modelu pracował początkowo rzędowy, 4-cylindrowy silnik o oznaczeniu kodowym B18. Jego pojemność wynosiła 1778 cm3, zaś moc to okrągłe 100 KM. Napęd trafiał na tylną oś za pośrednictwem 4 stopniowej manualnej skrzyni (z nadbiegiem).
Egzemplarze pierwszej serii można poznać po dużym „V” na wlocie powietrza oraz podwójnym wydechu pośrodku.
Seria druga, znana jako 1800S, trafiała na rynek od 1963 roku. Litera „S” oznacza Szwecję, ponieważ właśnie tam, do zakładów w Gothenburgu przeniesiono produkcję.
Silnik początkowo wzmocniono uzyskując moc 115 KM. Ostatecznie jednostkę 1.8 wymieniono na silnik 2-litrowy, produkujący 118 KM.
Rok 1968 przyniósł zmiany we wnętrzu, dodano m.in. trójramienną kierownicę i deskę rozdzielczą z drewnianymi wstawkami. W 1970 zaprezentowano odmianę 1800E, z wtryskiem Bosch D-Jetronic. Uzyskano w niej 130 KM przy zachowaniu dotychczasowego zużycia paliwa. Od tego roku hamulce tarczowe były obecne na wszystkich kołach samochodu.
Ostatnia seria (od 1972 r.), model 1800ES, występował jedynie jako dwudrzwiowe kombi, shooting brake. Moc nieco spadła, do 125 KM, zaś klienci mogli zdecydować się także na trzybiegową skrzynię automatyczną.
Produkcja P1800 ustała w 1973 roku. Powstało 47 492 sztuk, z czego jedynie 8077 egzemplarzy modelu ES.
Auto zasłynęło z występów w serialu „Święty”, gdzie było prowadzone przez bohatera, w którego wcielał się Roger Moore.
Chociaż P1800 nigdy nie było typowym samochodem sportowym, doceniono je jako komfortowe Gran Turismo. To właśnie do tego modelu należy rekord Guinessa w kategorii największego udokumentowanego przebiegu samochodu. Amerykanin, Ivy Gordon, przejechał swoim P1800S od 1966 roku ponad trzy miliony mil.

Historia Egzemplarza

Prezentowane na Aukcji Zimowej Volvo P1800S jest niewątpliwie egzemplarzem wartym zainteresowania. Samochód opuścił fabrykę w Szwecji w 1964 roku – był to pierwszy pełen rok produkcji szwedzkiej po tym jak przeniesiono ją z zakładów Jensena w Anglii w 1963 do rodzimego kraju marki. Inaczej niż w przypadku większości wczesnych P1800 na rynku, samochód ten nie był przeznaczony na rynek amerykański, lecz na rynek europejski. Co więcej, posiada on rzadką opcję otwieranego dachu.

Zarejestrowany w Holandii po raz pierwszy w 1969 roku, został on sprowadzony do Polski w 2013 roku. Dwa lata temu, Volvo zostało poddane kompleksowej renowacji. Pełna dokumentacja prac blacharskich oraz lakierniczych jest w naszej dyspozycji. Samochód zyskał ten sam czerwony lakier, w którym został sprowadzony w 2013 roku, zestawiony z klasycznym, czarnym wnętrzem, które także zostało poddane kompletnej renowacji. Odnowiono chromy, wiązkę elektryczną, układ jezdny. Silnik nie był otwierany i jest w stanie oryginalnym; wymaga dodatku ołowiowego. Samochód obecnie jest gotowy do jazdy i w bardzo dobrym stanie technicznym. Jest to jedna z najciekawszych wersji Volvo P1800S jaką można znaleźć na rynku, a model P1800 jest obecnie bardzo poszukiwany, co czyni go bardzo dobrą inwestycją.