Przejdź do treści
Strona główna » Volvo P1800S 1964

Volvo P1800S 1964

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2017/09/002-1500×430.jpg’ attachment=’4936′ attachment_size=’featured’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ custom_class=”][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Volvo P1800S 1964

  • Szwedzkie coupe w atrakcyjnym kolorze
  • Wczesna, bardzo pożądana wersja
  • Samochód po kompletnej renowacji kilka lat temu

Numer nadwozia: 10479

cena wywoławcza: 120 000 zł (estymacja: 170 000 – 200 000)

Dane techniczne:

silnik: 1.8l, R4

moc: 100 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, “żółte” tablice rejestracyjne

Historia modelu:

Prototyp nowego pojazdu Volvo był już gotowy w 1957 roku. Za pilotaż projektu odpowiadał Helmer Petterson, wcześniej odpowiedzialny za model PV444. Nowoczesne i bardzo udane nadwozie zaprojektował zaś jego syn, Pelle Petterson, pracujący wówczas w turyńskim studio kierowanym przez Pietra Frue. Włoski styl jest zresztą łatwo wyczuwalny w efektownych liniach szwedzkiego coupe. Na początku podpisano umowę produkcyjną z brytyjskim Jensenem. Karoseria miała powstawać w manufakturze w Szkocji, następnie trafiać do angielskiego West Bromwich, gdzie planowano składać w całość wszystkie podzespoły.

Oficjalna prezentacja Volvo P1800 miała miejsce podczas brukselskiego salonu w 1960 roku. Kilka miesięcy później z taśm zjechały pierwsze egzemplarze. Pod maską pracował rzędowy, 4-cylindrowy silnik o oznaczeniu kodowym B18. Jego pojemność wynosiła 1778 cm3, zaś moc okrągłe 100 KM. Napęd trafiał na tylną oś za pośrednictwem 4 stopniowej manualnej skrzyni (z nadbiegiem). Egzemplarze pierwszej serii można poznać po dużym „V” na wlocie powietrza oraz podwójnym wydechu umieszczonym pośrodku. Seria druga, znana jako 1800S, trafiała na rynek od 1963 roku. Litera „S” oznacza Szwecję, ponieważ montaż przeniesiono do zakładów w Göteborgu. Wpierw silnik wzmocniono do 115 KM, ostatecznie zaś jednostkę 1.8 wymieniono na silnik 2-litrowy osiągający 118 KM.
Rok 1968 przyniósł zmiany we wnętrzu, wprowadzono między innymi trójramienną kierownicę i deskę rozdzielczą z drewnianymi wstawkami. W 1970 zaprezentowano odmianę 1800E, z wtryskiem Bosch D-Jetronic. Uzyskano w niej 130 KM przy zachowaniu dotychczasowego zużycia paliwa. Od tego roku hamulce tarczowe były obecne na obu osiach samochodu. Ostatnia seria (od 1972 r.), model 1800ES, występował jedynie jako dwudrzwiowe kombi, zwane “shooting brake”. Moc nieco spadła, do 125 KM, klienci mogli jednak wybrać także trzybiegową skrzynię automatyczną. Produkcja P1800 ustała w 1973 roku. Powstało 47 492 sztuk, z czego jedynie 8077 egzemplarzy modelu ES.
Auto zasłynęło z występu w serialu „Święty”, gdzie było prowadzone przez głównego bohatera, w którego rolę wcielił się Roger Moore. Chociaż P1800 nigdy nie było typowym samochodem sportowym, doceniono jego walory jako komfortowego “gran turismo”. To właśnie do tego modelu należy rekord Guinnessa w kategorii największego udokumentowanego przebiegu samochodu. Amerykanin Ivy Gordon przejechał swoim P1800S od roku 1966 ponad trzy miliony mil.

Historia Egzemplarza

Czerwone Volvo P1800S to kolejny egzemplarz tego wyjątkowego samochodu, który trafia na aukcję Ardor Auctions. Z autem wiąże się dość ciekawa historia. Samochód został kupiony w Londynie przed kilkunastu laty. Auto było wtedy w kolorze czarnym i służyło do codziennej eksploatacji ówczesnej właścicielce. Wartym podkreślenia faktem jest to, że Volvo zostało wyprodukowane jako wersja z kierownicą po lewej stronie, a mimo to było użytkowane w Wielkiej Brytanii.

Nowy nabywca sprowadził samochód do Polski i rozpoczął poszukiwania warsztatu, który podejmie się kompletnej renowacji auta. Samochód został rozebrany do ostatniej śrubki oraz naprawiony blacharsko. Jednocześnie podjęto decyzję o powrocie do oryginalnego, czerwonego lakieru z palety Volvo. Podczas odbudowy właściciel zdecydował się zostawić pewne ślady patyny, świadczące o historii samochodu, które dodają dojrzałego charakteru temu pięknemu szwedzkiemu coupe. W 2009 roku Volvo powróciło na drogi. Pojazd był użytkowany okazjonalnie, zrobił niecałe 700 kilometrów od czasu gruntownego remontu silnika. Obecnie samochód nie wymaga prac serwisowych, jest gotowy do pokonywania kolejnych kilometrów w rękach nowego właściciela.

Odrestaurowane Volvo P1800 z początku produkcji, to obecnie dość rzadka oferta na rynku polskim jak i europejskim. Model ten jest niezwykle ceniony przez kolekcjonerów na całym świecie oraz zawsze wzbudza zachwyt na ulicach.

[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’4936,4937,4941′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’4937,4938,4939,4940,4941,4942,4943,4944,4945,4946,4947,4948,4949,4950,4951,4952,4953,5129,5130,5132,5133,5134′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]