URAL M-63 1968

Estymacja 14 000 – 18 000 złotych
Cena wywoławcza 9 000 złotych

Historia Modelu

Ural M-63, znany również jako Ural-2 powstawał w latach 1965-1970. Był następcą modeli M-61 i     M-62. Silnik typu boxer, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem o pojemności 649 ccm i mocy 28 KM / 20,6 kW przy 4800-5200 obr/min był wystarczająco mocną i wytrzymałą jednostką, przez co stał się jednym z głównych pojazdów służb mundurowych europy wschodniej, zwłaszcza na terenie byłego ZSRR. Kiedyś radzieckie- obecnie rosyjskie i ukraińskie maszyny z wojskowym rodowodem i bocznym wózkiem mają tysiące fanów, zrzeszonych w klubach miłośników na całym świecie.

Przodkami całej radzieckiej rodziny motocykli z silnikiem typu boxer była marka BMW.

Wiosną 1938 roku z fabryki BMW zaczęły wyjeżdżać modele R 71 o pojemności 750 ccm. Oficjalna komunistyczna propaganda mówiła o rzekomym zakupie w Szwecji przez podstawione osoby 5 sztuk modelu R 71, w celu stworzenia kopii doskonałej konstrukcji. Prototyp zaakceptował sam Stalin, po czym ruszono z produkcją radzieckiej wersji motocykla.

Prawda jest jednak inna. 28 września 1939 roku, na mocy paktu Ribbentrop – Mołotow, hitlerowskie Niemcy – planując wojnę – potrzebowały gwarancji pokoju ze Stalinem. Jedną z kart przetargowych tamtych ustaleń było przekazanie przez Niemców Rosjanom całej kompletnej linii produkcyjnej BMW R 71 i wiele gotowych części i podzespołów. Wraz z pomocą niemieckich inżynierów uruchomiono produkcję rosyjskich BMW. Motocykl otrzymał nazwę M(Moskwa)72. Niespełna dwa lata później Niemcy zaatakowali Rosjan. Produkcję M72 przeniesiono za Ural, do miejscowości Irbit. W sumie podczas wojny Rosjanie wyprodukowali i dostarczyli swojemu wojsku 9799 sztuk tych maszyn. Po wojnie jeden z kijowskich zakładów zbrojeniowych przekształcono w fabrykę motocykli. Skala produkcji kijowskiego zakładu to 1.5 mln sztuk maszyn dla samego wojska, Irbit zaś wyprodukował do teraz przeszło 3,2 mln motocykli

Historia Egzemplarza

Oferowany przez Ardor Auctions motocykl to Ural M-63 rok produkcji 1968, z przeznaczeniem dla armii ukraińskiej, sprowadzony do polski w 1994r. Czekał na remont 21 lat. Odrestaurowany w Polsce w 2015 roku. Ważny przegląd i ubezpieczenie. Remont obejmował piaskowanie całego motocykla, lakierowanie akrylowe farbą Khaki  – kolor dobierany zgodnie fabrycznym. Remont silnika, skrzyni biegów, oraz dyferencjału. Nowe opony terenowe – 4 szt. Oryginalna instalacja elektryczna nie wymagała wymiany co jest ewenementem. Wszystkie podzespoły są wyposażeniem fabrycznym oferowanego egzemplarza.  Oryginalny przebieg 36000 km.