
TRIUMPH DOLOMITE SPRINT 1978
Numer nadwozia: VA26087LDL0S
Przyspieszenie do 100 km/h poniżej 10 sekund
Samochód należący do pasjonata marki
Rzadki i bardzo zadbany egzemplarz
Dane techniczne:
Silnik: 2.0l, R4
Moc: 125 koni mechanicznych
Inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne
Odczyt licznika: 38 000 kilometrów
Stan prawny: zarejestrowany w Polsce
Triumph Dolomite był przewidziany jako finalne uzupełnienie segmentu małych samochodów producenta. Nazwę nowego projektu zapożyczono od przedwojennych modeli. Dolomite korzystał z rozwiązań zastosowanych w bliźniaczych modelach “1500” oraz “Toledo”, w założeniu miał być jednak na szczycie gamy i konkurować z takimi autami jak BMW serii 02 czy Ford Cortina. Z tego powodu zastosowano w nim napęd na tylną oś oraz relatywnie mocne silniki, szczególnie w wersji Sprint. Z zewnątrz auto wyróżniały podwójne reflektory z przodu i słupki D pokryte winylem, a do wyposażenia standardowego należały rozbudowany panel licznika, lepsza jakościowo tapicerka, podgrzewanie tylnej szyby czy zapalniczka. Samochód można było zamówić dodatkowo ze skrzynią biegów z overdrivem lub przekładnią automatyczną.
W odmianie Sprint Triumph montował dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z pojedynczą głowicą oraz 16 zaworami. Mimo, że inżynierowie w trakcie testów “wycisnęli” z tej jednostki około 150 koni mechanicznych, moc w trakcie produkcji seryjnej wahała się między 125 a 130. Była to wystarczająca wartość by napędzić to auto do stu kilometrów na godzinę w nieco ponad 8 sekund. Prezentowane auto pochodzi od dilera ze Szwajcarii, który opiekował się nim przez dłuższy czas. W Polsce auto należało do konesera starych Triumphów związanego ze sportami motorowymi. Dzięki drobnym usprawnieniom oraz regularnym serwisom auto jest w bardzo dobrej kondycji technicznej, lecz użytkowane było wyłącznie w wyjątkowych okazjach. Szacowany przebieg to około 140 tysięcy kilometrów. Stan wizualny Triumpha poprawił kosztowny detailing. Jest to bardzo ciekawa alternatywa dla usportowionych youngtimerów z lat 80-tych. Mimo niewielkiego wolumenu produkcji (około 10 tysięcy sztuk), miłośnicy tych aut zrzeszają się w klubach, a części zamienne są wciąż dostępne. Z overdrive na każdym przełożeniu, ten egzemplarz zaskoczy swoją dynamiką niejednego kierowcę.