Sunbeam-Talbot 80 1948

  • Samochód od nowości Polsce
  • Prawdziwy „barn find”, odnaleziony po latach
  • Rzadki i nietypowy klasyk

Szacowana Wartość 35 000-50 000 złotych

Cena wywoławcza 20 000 złotych

Dane techniczne:

silnik: 1.2l, R4

moc: 47 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: niezarejestrowany

Historia Modelu

Marka Sunbeam Talbot powstała w 1935 roku w Wielkiej Brytanii. Powstała w wyniku przejęcia francuskiej marki Talbot obecnej na rynku od 1902 roku przez firmę Rootes Brothers. Od 1938 roku, w ramach przebudowy oferty, oficjalnie zaczęto używać nazwy Sunbeam Talbot. Po II Wojnie Światowej, w okresie gdy zakłady produkcyjne wracały do swojej dawnego rytmu, zdecydowano o przeniesieniu montowni do miejscowości Ryton-on-Dunsmore w hrabstwie Warwickshire. Pierwszym modelem marki był “10”, wcześniej produkowany jako Talbot Ten oraz 3-litre. Auta były tak naprawdę zmodyfikowanymi wersjami samochodu Humber-Talbot, które były pierwotnie zaprezentowane w 1938 roku. Model 80 oraz 90 zostały pokazane w roku 1948. Pojazdy stanowiły prawdziwy designerski oraz techniczny przełom w historii marki. Nowoczesne opływowe linie stanowiły znak rozpoznawczy tego modelu. Reflektory zintegrowane z przednimi błotnikami nawiązywały do kształtów samolotów myśliwskich. Autorem projektu modeli 80 i 90 był Ted White, znany z wcześniejszych konstrukcji marki Packard. Sunbeam-Talbot 80 został wyposażony w silnik o pojemności 1185cm3, pochodzący wprost z wysłużonego już modelu “Ten”. 80-tka była produkowana jako sedan z czteroma drzwiami otwieranymi w dwie strony. Samochód był na ówczesne czasy bardzo wygodny, jednak nie gwarantował sportowych osiągów, które oferował bardziej „dojrzały” model 90. Pojazdy były produkowane zaledwie przez 2 lata, a łączna liczba powstałych egzemplarzy to 3500.

Historia Egzemplarza

Sunbeam Talbot 80 oferowany przez Ardor Auctions to przede wszystkim pojazd z niezwykła historią. Samochód został wyprodukowany w 1948 roku i od razu trafił na nasze drogi. Do Polski zakupił go wysokiej rangi oficer wojskowy – Marian Wasilewski. W ówczesnych czasach nowe zachodnie auto stanowiło niebywały ewenement nad Wisłą., Samochód od tego czasu był traktowany jako niezwykle rzadki luksus, właściciel używał go bardzo sporadycznie, na co dzień poruszając się innymi pojazdami. Przez lata, prawdopodobnie z braku dostępnych części zamiennych, niektóre elementy zostały zastąpione polskimi odpowiednikami. Kierownica pochodzi od Syreny, przednie reflektory wraz z ramkami również pochodzą od innego auta. Grill maski jest również nieoryginalny, prawdopodobnie został specjalnie dorobiony. Auto, ze względu na stan zdrowia właściciela, nie było użytkowane przez wiele lat. Po długim postoju córka właściciela zdecydowała się sprzedać cenną rodzinną pamiątkę. Obecnie samochód jest w stanie wymagającym kompletnej renowacji. To unikatowa okazja do zakupu “kawałka polskiej powojennej historii”. Dodać do tego należy fakt, że sam model jest dziś niezwykle rzadki, a szczególnie na terenie Polski w latach 40-tych był kompletnie nieosiągalny. W przyszłości może stanowić bardzo atrakcyjną bazę do odbudowy.