Simson Awo 350 Eskorte

  • Kultowy Simson w bardzo rzadkiej wersji
  • Pojazd po doskonałej odbudowie
  • Gratka dla kolekcjonerów maszyn z NRD

Numer ramy: 194665

cena wywoławcza: 26 000 złotych (estymacja 35 000 – 45 000)

Dane techniczne:

silnik: 250 cm³, 1-cyl.

moc: 12 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna 4-biegowa

stan prawny: niezarejstrowany

Historia Modelu

Motocykl AWO 425 był w dużej mierze wzorowany na motocyklu BMW R 23 i mógł konkurować z produkowanym na zachodzie motocyklem BMW R 25. Ten opływowy motocykl sportowy, dość dobrze wyposażony, świetnie przyjął się na rynku. Jego dodatkową zaletą była możliwość dołączenia bocznego kosza dla pasażera.

Podstawową trudnością w procesie produkcji motocykla okazała się terminowość dostaw podzespołów, takich jak: oświetlenie, iskrowniki, akumulatory, tłoki, pierścienie tłokowe, itd.  

W miarę upływu czasu i rozbudowy zakładów, produkcja motocykli ciągle rosła. Plan narzucony przez rząd ZSRR i NRD przewidywał przeniesienie produkcji motocykli do konkurencyjnych zakładów MZ w Zschopau. Fabryka w tym czasie rozpoczęła w 1955 roku produkcję motorowerów, która przyniosła nie mniejszą sławę.

AWO 425 ma pojemność 247 ccm i moc 12 KM. Napęd jest przenoszony przez wał Kardana, ponieważ w sektorze wschodnim po wojnie nie było zakładów produkujących łańcuchy motocyklowe. AWO 425 został wyposażony w 4 biegową nożną skrzynię biegów, z pomocniczą ręczną dźwignią, ta jednak okazała się zbyt słaba i została odpowiednio zmodyfikowana.

Od stycznia 1957 r. Nazwa AWO 425 została, szczególnie pod wpływem klientów eksportowych z Niemiec Zachodnich, zmieniona na „Simson 425”. W 1961 roku zakończono produkcję motocykli AWO 425, wyprodukowano łącznie 212611 egzemplarzy.

Historia Egzemplarza

Bardzo rzadki model Simsona AWO 350 Eskorte bazował na modelu 425, był jednak wyposażony w silnik z modelu 350 GS. Jak wskazuje nazwa pojemność silnika zwiększono do 350 ccm i zastosowano silniejszy wał korbowy. W tym celu powstał aluminiowy cylinder z tuleją żeliwną.  Jednocześnie wzmocniono sprzęgło, ramę w krytycznych miejscach, tylny wahacz, zmieniono sprężyny i teleskopy, powiększono rozmiar kół. Powstało około 30 sztuk takich motocykli, której z jednej strony służyły do eskortowania enerdowskich dygnitarzy za rządów Waltera Ulbrichta, z drugiej zaś mogły być w pewnym sensie nieoficjalnymi prototypami modelu AWO E 350, który ostatecznie nigdy nie wszedł do produkcji.

Prezentowany egzemplarz został zakupiony w formie zdekompletowanej na targu motocyklowym w Dreźnie. Odbudowa motoru trwała ponad pół roku. Udało się odtworzyć oryginalne malowanie oraz pełną galanterię pokazowego pojazdu, niestety brakowało oryginalnego cylindra o pojemności 350 cm³, który w trakcie restauracji zastąpiono tym z modelu 425, o pojemności 250 cm³. Mimo tego ubytku, motocykl wciąż prezentuje bardzo wysoką wartość kolekcjonerską, jako niezwykle rzadki okaz legendarnej marki Simson.