Przejdź do treści
Strona główna » SHL M11

SHL M11

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2017/09/003-4-1500×430.jpg’ attachment=’5358′ attachment_size=’featured’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ custom_class=”][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

SHL M11

Numer ramy: 112993

  • Pierwszy polski motocykl klasy 175 cm³
  • Bardzo elegancka konstrukcja
  • Pojazd w stanie kolekcjonerskim

cena wywoławcza: 12 000 zł (estymacja: 18 000 – 25 000)

Dane techniczne:

silnik: 173cm3, 1-cyl

moc: 9 koni mechanicznych

inne dane: 3-biegowa skrzynia manualna

stan prawny: zarejestrowany, nieubezpieczony

Historia Modelu

SHL M11 pojawił się na rynku jako następca modelu M06T z silnikiem o pojemności 150 cm³. Pomimo pewnego podobieństwa wizualnego, stanowił jednak nową i zupełnie odrębną konstrukcję. Był jednocześnie pierwszym polskim motocyklem klasy 175 cm³. Motocykl zaprezentowano na Targach Poznańskich w 1960 roku, a produkcję rozpoczęto w maju 1961. Nadwozie motocykla zostało opracowane w „Zakładach Wyrobów Metalowych” Polmo-SHL, jak wówczas nazywała się fabryka w Kielcach. W porównaniu do swojego poprzednika miał wzmocnioną ramę, z zamkiem kierownicy i zamykanym schowkiem pod kanapą. Zdecydowano się również na nowe, dość eleganckie blaszane obudowy boczne, osłaniające gaźnik, akumulator i filtr powietrza. Z modelu M06T pozostała konstrukcja przedniego zawieszenia (powiększono jednak jego skok), przedni błotnik oraz koła z hamulcami bębnowymi i instalacja elektryczna.

Jednostką napędzającą motocykl był nowy silnik S-32 produkowany w Warszawskiej Fabryce Motocykli. Opracowano go w oparciu o silnik S-06, który z kolei był wzorowany na niemieckim silniku DKW RT 125. Pojemność tego silnika wynosiła 173 cm³. Otrzymał on nowy cylinder, głowicę, gaźnik, sprzęgło i wydech. W 1966 cylindry zaczęto wytwarzać z aluminium zamiast żeliwa. W 1967 roku wprowadzono nowy silnik do modelu M11W. Była to jednostka skonstruowana przez inżyniera Wiesława Wiatraka oznaczona jako W-2A Wiatr, o pojemności zwiększonej do 174 cm³, jednak mocy wynoszącej aż 12KM, w stosunku do 9KM w S-32 oraz 10KM w nieco poprawionym S-32U. Dzięki temu motor cechował się o wiele lepszą dynamiką.

Oprócz wersji bazowej istniała też wersja rajdowa M11R, wyposażona chociażby w zawieszenie przednie z widelcem teleskopowym. W toku produkcji, podstawowa odmiana była stale ulepszana. Od 1963 produkowano małe serie lepiej wyposażonych i wykończonych motocykli M11 Lux, które posiadały chromowane: zbiornik, obręcze kół i amortyzatory. Ogółem z fabryki wyjechało prawie 180 000 motocykli, w tym nieco ponad 26 000 zmodernizowanych M-11W. Większość z nich trafiła na polskie drogi, lecz część wyeksportowano, w tym również do USA. W 1962 licencję na produkcję modelu M11 zakupiły Indie, gdzie produkowano go aż do 2005 roku pod nazwą „Rajdoot”.

Historia Egzemplarza

SHL M11 prezentowane na wrześniowej aukcji Ardor Auctions to egzemplarz z roku 1966 w wersji z 9-konnym silnikiem S-32 o pojemności 173 cm³. Egzemplarz pochodzi z większej kolekcji, należącej do wytrawnego znawcy i miłośnika polskich jednośladów. Został zakupiony kilka lat temu od rodziny pierwszego właściciela, która zdecydowała się sprzedać motocykl po jego śmierci. Pojazd był w 100% kompletny i oryginalny. Nowy nabywca postanowił wykonać pełen remont, przywracając go do stanu niemalże fabrycznego. Silnik po renowacji jeszcze nigdy nie był odpalany, a więc będzie wymagał serwisu rozruchowego i pewnych regulacji. Do wglądu jest pełna dokumentacja fotograficzna sprzed restauracji oraz zdjęcia pokazujące jej przebieg. Motocykl nie został wyrejestrowany, lecz obecnie ze względu na swój wiek, nie musi być obowiązkowo ubezpieczony. Kupujący otrzyma oryginalny dowód rejestracyjny oraz wszystkie umowy sprzedażowe. To wyjątkowa okazja do nabycia jednego z kultowych polskich jednośladów z pewnych rąk i po bardzo fachowej odbudowie.
[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’5356,5357′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’5361,5360,5359,5358,5357,5356′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]