Porsche 911 Turbo 3.3 1991

  • Samochód z wyjątkową historią
  • Odbudowany mechanicznie i po renowacji blacharskiej
  • Z bardzo niskim przebiegiem

Dane techniczne:

  • Silnik: 6 cylindrów w układzie boxer, 3,3 litra pojemności
  • Moc: 320 koni mechanicznych
  • Inne dane: Napęd na tył, silnik chłodzony powietrzem

Szacowana wartość 440 000 – 480 000 złotych
Numer nadwozia WP0ZZZ96ZMS480606 / WP0AA2962MS480606

Cena wywoławcza: 350 000 złotych

Historia Modelu

Mimo że kształt sylwetki Porsche 911 przez lata niewiele się zmieniał, debiutująca w 1989 roku generacja oznaczona kodem 964 miała w porównaniu ze swym poprzednikiem aż 85% całkowicie nowych części. Nawet stylizacja, ze swoimi zintegrowanymi zderzakami, była znacznie nowocześniejsza, niż w odmianach wcześniejszych. Mnóstwo nowości wprowadzono także od strony technicznej. Model 964 był pierwszym dostępnym także z przekładnią Tiptronic i z napędem na cztery koła.

W przypadku wersji Turbo, po debiucie w marcu 1990 roku, pod maskę trafił sześciocyliondrowy bokser o pojemności 3.3 litra, który był mocno zmodyfikowaną wersją tego obecnego w poprzedniku, modelu 930 – ale w 964 poprawiono dynamikę i zmniejszono turbo lag. Moc wynosiła 320 KM, a przekazywana była na koła za pomocą pięciobiegowej przekładni manualnej.
W roku 1992 do klientów trafiła wzmocniona, 381 konna wersja Turbo S. Była bardziej surowa w swym charakterze, miała mniej elementów wyposażenia wpływających na komfort, a także obniżono tu i utwardzono zawieszenie.

Rok 1993 przyniósł duże zmiany. Nowy silnik w wersji Turbo miał teraz pojemność 3.6 litra i moc 360 KM. Takie auta produkowano jedynie w roku modelowym 1993/1994 i z wynikiem zaledwie 1500 sztuk, które opuściły fabrykę, jest to jedna z najrzadszych odmian 911. Dla porównania, wyprodukowano 3660 egzemplarzy z jednostką 3.3 litra co i tak jest bardzo małą liczbą. Wytworzenie jednego 911 Turbo zajmowało fabryce osiem dni.

Najrzadsze były jednak odmiany Turbo S: tej powstałej na bazie wersji 3.3 wytworzono zaledwie 86 sztuk, natomiast 90 ostatnich egzemplarzy Turbo 3.6 zostało specjalnie wzmocnionych (do 385 KM) i sprzedawanych jako Turbo 3.6S. W tej odmianie można było zamówić także przód w stylu ‚slant nose’, spłaszczony, z otwieranymi reflektorami.

964 Turbo było uznawane za najlepiej jeżdżące Porsche od czasów rzadkiego 959. Magazyn „Road and Track” z sierpnia 1993 roku porównywał Turbo 3.6 z Ferrari Testarossą i Toyotą Suprą. W teście zachwalano auto ze względu na agresywny charakter Porsche, jego silne tendencje do nadsterowności i olbrzymią ochotę do nabierania prędkości.

Historia Egzemplarza

Prezentowane przez Ardor Auctions Porsche 911 Turbo 3.3 litra z 1991 roku jest samochodem o wyjątkowej historii, tak samo ciekawej, jak pierwsze lata ekonomii wolnorynkowej były dla Polski. Opuścił on fabrykę 27 maja 1991 roku, w ciekawym, srebrnym kolorze karoserii w odmianie Silver Rose. Pierwsza ciekawostka związana z tym egzemplarzem, to jego dwa numery nadwozia, inaczej nazywane numerami VIN. Samochód był w rękach jednej rodziny z Krakowa od 1992 do 2014 roku, jednak wstępnie był on sprowadzony do kraju w wersji amerykańskiej po czym został zmodyfikowany na wersję europejską wraz z odpowiednim europejskim numerem nadwozia WP0ZZZ96ZMS480606.

Pierwsza rejestracja z tym numerem VIN to 29 października 1997, ówczas Porsche otrzymało numer rejestracyjny KVT 0911. Będąc częścią kolekcji czterech Porsche, egzemplarz ten był tylko sporadycznie używany do jesieni 2006 roku, gdzie podczas deszczu uległ on stłuczce – uszkodzony został lewy błotnik, a auto odholowane na strzeżony parking. Przebieg ówczas wynosił 27 500 mil. Z powodu zawiłości rodzinnych, właścicielka pojazdu postanowiła pozostawić Porsche przez osiem lat na strzeżonym parkingu, na który zostało ono odholowane. Mimo wielu prób nabycia uszkodzonego Turbo przez osoby odwiedzające parking, dopiero w 2014 roku opisywany egzemplarz zmienił właściela, który sprawił, że Turbo wróciło na polskie drogi.

Kompleksowe czyszczenie auta po wieloletnim postoju okazało, że uszkodzenia były mniejsze niż zakładano. Renowacja blacharsko-lakiernicza została powierzona zakładowi Borsiak z Konstantynowa Łódzkiego, silnik został rozebrany i odbudowany przez TB Auto Sport Service, a kompleksowe prace zawieszeniowe przeprowadzono w serwisie Rostex. Nakładem wielkiego wysiłku udało się oczyścić z ośmiu lat zastoju i tym samym zachować oryginalne wnętrze Porsche, które obecnie prezentuje się znakomicie. Egzemplarz ten dysponuje kierownicą typu techart oraz gałką skrzyni biegów z karbonowymi dokładkami. Zachowany został również zmodyfikowany system głośników audio, podpiętych do radia z epoki, jest to system który działa bez zarzutu. Porsche obecnie posiada oryginalny przebieg 29 000 mil. Dwa elementy techniczne pozostają do korekty, pierwszy to zestaw poduszek powietrznych, a drugi to układ klimatyzacji.

Porsche 911 Turbo oferowane na zimowej aukcji jest fantastycznym sposobem rozpoczęcia przygody z klasycznym, turbodoładowanym Porsche, o niskim przebiegu i po pełnej odbudowie, a dodatkowym atutem jest jego bardzo ciekawa historia.