Porsche 911 Speedster 1994

Numer nadwozia: WP0ZZZ96ZRS455272

– Przebieg wynosi około 11 500 kilometrów

– Samochód w wersji europejskiej

– Bardzo unikatowy model 964

 (estymacja: 1 300 000 PLN – 1 600 000 PLN)

Dane techniczne:

silnik: 3.6l, B6

moc: 250 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne

stan prawny: zarejestrowany we Francji

Opis pojazdu

Pod koniec lat 70. Porsche planowało wygasić model 911 i zastąpić go debiutującym wówczas 928, który był bardzo zaawansowanym samochodem pod względem konstrukcyjnym, jednak diametralnie różnym od 911. 928 ze swoim potężnym V8 w układzie transaxle, plasowało się w klasie gran turismo, a nie lekkich i prostych aut sportowych, których kwintesencją było 911. Ostatecznie jednak nie zdecydowano się na ten ryzykowny krok. Skomplikowane 928 nie stało się rynkowym hitem, lata 80. przyniosły jeszcze dalszy rozwój modeli 924/928, jednak klienci głównie kojarzyli markę z kultowym 911, który od wielu lat pozostawało w tej samej formie i wymagało modernizacji. Typ 964 ujrzał światło dzienne w roku 1989. Pod względem wizualnym nie było rewolucji, ikoniczna sylwetka pozostała bez zmian, styl jednak stał się bardziej syntetyczny dzięki wygładzonym krawędziom, ograniczonej dekoracji i w pełni lakierowanym elementom nadwozia. Istotne zmiany zaszły jednak w układzie napędowym. Sercem pojazdu pozostał tradycyjny sześciocylindrowy bokser chłodzony powietrzem, jednak jego pojemność zwiększono do 3.6 litra. Wprowadzono również napęd na wszystkie koła, co miało być odpowiedzią na zarzuty dotyczące trudnej natury auta, które cechowało się nadsterownością w trakcie prowadzenia. 964 dostępne było jako standardowe coupé, targa oraz kabriolet. Wersja „Turbo” otrzymała osobny kod 965, powstały również limitowane edycje: „Jubilee” na 30-lecie produkcji, odelżona Carrera RS oraz ekscytujący Speedster.

Idea Speedstera sięga jeszcze modelu 356, który w takiej formie zrobił furorę w Stanach Zjednoczonych. Założenie było proste, chodziło o stworzenie tańszej i uproszczonej, żeby nie powiedzieć spartańskiej, wersji roadstera, z mocno pochyloną przednią szybą, kubełkowymi siedzeniami i skromnym płóciennym dachem. Porsche 964 Speedster jest powrotem do tamtej koncepcji, jednocześnie stanowi rodzaj hybrydy między konwencjonalnym kabrioletem, a podrasowanym coupe mianowanym RS. Napędza je ten sam silnik co zwykłą Carrere 2, wyposażenie jednak zostało wyraźnie zubożone kosztem oszczędności masy. Cechą szczególną jest aerodynamiczny ukształtowany panel za fotelami, który skrywa ręcznie otwierany miękki dach. Speedster miał być samochodem dającym jak najbardziej bezpośrednie, odczuwalne wręcz fizycznie, wrażenia z jazdy. Porsche planowało zbudować około 3000 jednostek tej serii, powstało jednak wyłącznie 936 sztuk, z czego prawie połowa została wyeksportowana do USA. Żółty egzemplarz stanowiący gwiazdę wiosennej aukcji Ardor, to europejska odmiana z przekładnią ręczną i “odchudzonym” środkiem w duchu linii RS, która ma przejechane niewiele ponad 11 000 kilometrów. Auto pochodzi z cennej prywatnej kolekcji i jest wzorowo zachowane. Hasło “Speedster” do dziś stanowi część filozofii Porsche, pojazdy te powstawały jednak w mocno ograniczonych liczbach, a klasyczne już wersje rzadko pojawiają się na sprzedaż i są bardzo poszukiwane przez koneserów.