Morris Mini 850 1966

Numer nadwozia MA254LD100202

  • Klimatyczny pojazd rodem z lat 60-tych
  • Legenda brytyjskiej motoryzacji
  • Atrakcyjny i przystępny cenowo klasyk

cena wywoławcza: 17 000 zł (estymacja 25 000 – 30 000)

Dane techniczne:

silnik: 0.9l, R4
moc: 34 konie mechaniczne
inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła przednie
stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Mini już od samego początku produkcji zyskało miano ikony motoryzacji. To małe auto pomagało Brytyjczykom w sprawnym przeciskaniu się przez ciasne drogi zatłoczonego Londynu. Dyskretny urok filigranowej konstrukcji niesłychanie cieszył oko. W prestiżowym międzynarodowym konkursie na „Samochód XX wieku” zajął 2. miejsce, ustępując jedynie Fordowi T. Przyczyną powstania popularnego Mini był kryzys paliwowy, którego widmo wisiało nad powojenną Europą. Prace projektowe rozpoczęły się w roku 1956 i były odpowiedzią na działania innych europejskich producentów, prezentujących małe i oszczędne pojazdy. Głównym założeniem brytyjskiego „auta dla ludu” było zmieszczenie się w wymiarach 10 x 4 x 4 stóp (3 x 1,2 x 1,2 m). Ze względu na ograniczone fundusze konstruktorzy byli zmuszeni użyć istniejącej już jednostki napędowej. ADO15 (przedprodukcyjna nazwa projektu) wyposażono w 4-cylindrowy silnik chłodzony cieczą, pochodzący od British Motor Corporation. Silnik został umieszczony z przodu, a napęd był przekazywany na przednie koła przez 4-biegową skrzynię. Premiera prasowa nastąpiła w kwietniu 1959 roku. W drugiej połowie roku była już gotowa pierwsza partia pojazdów przeznaczonych na sprzedaż. Auto było dostępne na rynku zarówno pod marką Austin, jak i Morris, które należały do konsorcjum BMC. W latach 80. i 90. duch Mini był wciąż żywy i ponownie został ikoną stylu, tym razem retro… Kultowymi stały się limitowane edycje takie jak: Mini 25, Mini Red Flame, Mini Red Hot, Mini Check Mate, Mini Studio 2, Mini Piccadilly czy Mini Tahiti. Na przestrzeni lat Mini przechodziło wiele ewolucji, trudno opisać wszystkie, bo było ich aż siedem. Ostatnie wcielenie, oznaczone jako VII, zostało zaprezentowane w 1996 roku. Główną zmianą w stosunku do poprzedników było zastosowanie silnika o pojemności 1275 cm3, wyposażonego w podwójny wtrysk paliwa oraz chłodnicę umieszczoną z przodu. W niektórych wersjach samochodu pojawiły się również poduszki powietrzne, wymagane przez europejskie normy bezpieczeństwa. Produkcję zakończono oficjalnie w 2000 roku po 41 latach. Samochód na stałe wpisał się w krajobraz londyńskich uliczek, jednak pokochała go cała Europa. Legendarne rajdowe wersje Cooper S osiągają dziś na rynku coraz wyższe ceny, lecz nie tylko one przyciągają wzrok kolekcjonerów. Można śmiało stwierdzić, że każda wersja tego małego „mieszczucha” o wielkim sercu wzbudza serdeczny uśmiech na twarzach przechodniów.

Historia Egzemplarza

Morris Mini 850 oferowany podczas aukcji 30 września został wyprodukowany w roku 1966. Pojazd przez ostatnich kilkanaście lat znajdował się w rękach jednego właściciela w Polsce. Nowy nabywca wykonał wiele prac blacharskich oraz lakierniczych. Nadwozie zostało również odpowiednio zabezpieczone antykorozyjnie. Samochód jest technicznie sprawny, naprawiono lub zregenerowano niektóre elementy osprzętu silnika jak alternator czy rozrusznik oraz wymieniono wszystkie płyny eksploatacyjne. Wnętrze zostało odnowione oraz odświeżone, jednak nie pochodzi z okresu produkcji auta, w trakcie wymiany użyto części z nowszych wersji.

Mini wystawione na jesiennej licytacji Ardor Auctions może być rozsądnym wyborem dla osób poszukujących klasyka do codziennego użytku w mieście lub świetną bazą do dalszej renowacji i stworzenia oryginalnego pojazdu z lat 60-tych. W pierwszym przypadku wymagać będzie jeszcze pewnych zabiegów kosmetycznych czy mechanicznych. Jednak w obu sytuacjach oferowana cena jest dość atrakcyjna pod kątem rynkowym.