MG MGA 1960

  • Pierwszy popularny brytyjski roadster z okresu powojennego
  • Ponadczasowa sylwetka
  • Auto po bardzo drobiazgowej renowacji

cena wywoławcza: 90 000 zł (Estymacja 120 000 – 140 000)

Numer nadwozia GHNL82444

Dane techniczne:

silnik: 1.5l, R4

moc: 72 konie mechaniczne

inne dane: skrzynia biegów manualna 4-biegowa, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Powstanie MGA było momentem przełomowym w historii brytyjskiej marki. Wszystko zaczęło się w 1951 roku, kiedy to główny projektant MG, Syd Enever, zaprojektował nową, opływową karoserię dla modelu TD, którym George Philips startował w wyścigu Le Mans. Projekt w fazie prototypu został zaprezentowany ówczesnemu szefowi British Motor Corporation, jednak nie uzyskał on akceptacji ze względu na decyzję o produkcji innego roadstera – Austina-Healey. Zmiana decyzji przyniosła znaczny spadek sprzedaży klasycznych modeli MG. To właśnie MGA miało stać się samochodem, który tchnie ducha nowoczesności w gamę brytyjskiego producenta. Produkcja ruszyła dopiero w 1955 roku. Konstrukcja samochodu była oparta na ramie, natomiast do napędu posłużyła 4-cylindrowa, rzędowa jednostka serii B, stosowana wcześniej w sedanach tej samej marki. Silnik został sprzężony z 4-biegową, manualną skrzynią biegów, która przekazywała moc na tylne koła. Samochód można było zamówić zarówno na felgach szprychowych, jak i stalowych. Silnik osiągał pojemność 1489 cm3 i był zasilany dwoma gaźnikami SU typu H4. Pierwotnie generował moc na poziomie 68 koni mechanicznych, jednak wkrótce został zmodernizowany i wzmocniony do 72 koni mechanicznych. Układ hamulcowy konstrukcji Lockheed’a składał się z czterech bębnów. W ofercie producenta znalazła się również wersja z nadwoziem coupé. Świeżo po zjechaniu z taśmy produkcyjnej auto przetestowali dziennikarze magazynu Motor. Prędkość maksymalna podczas jazd próbnych wyniosła 157 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę zajmowało MGA około 16 sekund. Auto zostało wycenione na 844£ wraz z obowiązującym podatkiem. W 1958 roku fabryka zaprezentowała wersję Twin Cam, którą  wyposażono w unowocześnioną i znacznie wzmocnioną jednostkę napędową, rozwijającą 100 koni mechanicznych. Po stopniowych modernizacjach MGA było produkowane do 1962 roku. Jego kolejne wersje były oferowane jako 1600, 1600 De-Luxe, Mark II oraz Mark II De-Luxe. Auto zostało zastąpione przez model MGB. Łącznie wyprodukowano 58 750 egzemplarzy MGA. Samochód wpisał się w historię motoryzacji jako pionier pośród brytyjskich roadsterów, dzięki czemu dziś zaczyna być coraz chętniej poszukiwany przez koneserów tych aut.

Historia Egzemplarza

 MGA prezentowane podczas kwietniowej aukcji opuściło fabrykę w 1960 roku, jest więc przedstawicielem ostatniej ewolucji tego pięknego modelu. Pierwotnie był to egzemplarz przeznaczony na rynek amerykański. Auto znajduje się w rękach właściciela od około pięciu lat i zostało mu podarowane jako prezent.  Pojazd został poddany w Polsce wyjątkowo drobiazgowej renowacji, która obejmowała kompletne rozebranie auta i odnowienie, bądź wymianę każdego zużytego elementu. Karoseria została odbudowana z dużą pieczołowitością. Spasowanie elementów nadwozia nie wzbudza żadnych wątpliwości co do kunsztu wykonanej pracy. Bardzo profesjonalnie położony beżowy lakier dopełnia dzieła renowacji nadwozia. Wnętrze zostało na nowo obszyte wysokiej jakości skórą w kolorze koniakowym, która doskonale oddaje ducha epoki. W ciągu ostatnich lat pojazd był użytkowany bardzo sporadycznie. Właściciel przed sprzedażą zdecydował się na przegląd, który pozwoli na eksploatację auta w sezonie letnim.  To wyjątkowa okazja do nabycia przełomowego auta w klasie brytyjskich roadsterów, które jest po kapitalnym remoncie i w bardzo dobrej kondycji technicznej.