Mercedes-Benz 280 SLC 1977

Numer nadwozia: 10702212003581

  • Efektowne czteromiejscowe coupé
  • Rozsądny balans między masą silnika a osiągami
  • Samochód w świetnym stanie zachowania

cena wywoławcza: 42 000 zł (estymacja; 65 000 – 85 000)

Dane techniczne:

silnik: 2.8l, R6

moc: 185 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów automatyczna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Mercedes SL typoszeregu R107 pojawił się na rynku w momencie rosnących wymagań wobec roadsterów. Nowe projekty miały być nie tylko bardziej dynamiczne, lecz również wygodniejsze oraz bezpieczniejsze. Następca „Pagody” prezentował też zupełnie nową linię dizajnerską. Priorytetem w przypadku roadsterów wciąż jednak pozostawała radość z jazdy. Zapewnić to miała nowa gama silników Mercedesa. Początkowo klienci mogli wybierać jedynie spośród widlastych ósemek. Słabszy motor miał 3.5 litra pojemności i rozwijał moc 200 koni mechanicznych. W roku 1973 dołączyła do niego jednostka o pojemności 4.5 litra, mocniejsza o 25 KM. W późniejszych latach montowano pod maską SL’a również silniki o pojemności 3.8 czy 4.2 litra. Najmocniejsza oferta w gamie miała 5 litrów pojemności i 240 KM (w produkcji od 1980 roku). W związku z trwającym wówczas kryzysem paliwowym europejską paletę jednostek napędowych uzupełniono w roku 1974 o silnik R6 wytwarzający 185 KM (oznaczenie 280 SL). Od 1985 roku sześciocylindrowy motor w R107 miał 188 KM i trzy litry pojemności skokowej.

R107 cieszył się dużą popularnością na rynku amerykańskim. Z myślą o tamtejszych klientach wprowadzono w roku 1972 odmianę coupé o nazwie SLC. Oprócz twardego dachu charakteryzowała się także szerszym rozstawem osi, zwiększonym o 36 cm w stosunku do tradycyjnego roadstera. Ze względu na amerykańskie przepisy dotyczące bezpieczeństwa tamtejsze wersje różniły się także kształtem zderzaków czy wypełnieniem reflektorów. Zmiany pod maską były również konieczne, tak by spełnić obowiązujące za oceanem normy emisji spalin. W USA oferowano jedynie silniki V8. Najsłabszy z nich miał zaledwie 155 KM (380 SL/SLC). Można było też kupić konfigurację 560 SL/SLC (5.6 litra pojemności), jednak moc była znów niższa niż w Europie (227 KM).

Mercedes R107 był drugim, po klasie G, najdłużej produkowanym autem tej marki. Wytwarzano go przez 18 lat, aż do 1989 roku, kiedy to zastąpił go SL R129. Łącznie wyprodukowano 237 287 egzemplarzy modelu SL i 62 888 sztuk modelu SLC.

Historia Egzemplarza

Mercedes 280 SLC oferowany przez Ardor Auctions ma dość ciekawą historię. Samochód został sprowadzony do Polski już w latach 90. i przez kilkanaście lat znajdował się w rękach jednego właściciela. Mercedes był użytkowany sporadycznie i nigdy nie wyjeżdżał na zaśnieżone drogi, o czym świadczy fabrycznie nowy komplet opon zimowych. Mimo wszystko samochód przechodził regularne serwisy i przeglądy, dlatego też obecnie nie wymaga ingerencji mechaników ani wkładu finansowego.
Samochód jest zachowany w oryginalnym stanie, nigdy nie był przedmiotem renowacji. Niektóre elementy zostały uważnie wyczyszczone oraz odświeżone, a tapicerka wewnątrz profesjonalnie zakonserwowana. Jedyne modyfikacje to drewniana kierownica Nardi oraz niezwykle efektowne felgi typu Penta, które nadają autu bardziej rasowego charakteru.
Coupé spod znaku R107 to bardzo ciekawa alternatywa dla klasycznego roadstera Mercedesa. Komfortowo pomieści w kabinie aż czwórkę pasażerów i posiada ciekawe akcenty stylistyczne, na przykład w postaci specyficznych „skrzeli” przy bocznej szybie. Lżejsza sześciocylindrowa jednostka zapewnia całkiem przyzwoite osiągi, a jednocześnie mniejsze koszta eksploatacji. Biały lakier nadaje temu egzemplarzowi eleganckiego sznytu i pozwala się wyróżnić na tle innych modeli SL. Będzie świetnym uzupełnieniem kolekcji ciekawych Mercedesów oraz wygodnym klasykiem użytkowanym na co dzień.