Mercedes-Benz 230 SL 1964

Numer nadwozia: 1130421000292

  • legendarny design Paula Bracqa
  • ceniony niemiecki roadster
  • samochód sprawny, wymagający poprawek

cena wywoławcza: 150 000 zł (estymacja 200 000 – 230 000)

Dane techniczne:

silnik: 2.3l, R6

moc: 150 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Mercedes-Benz W113 został zaprezentowany w roku 1963 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Samochód reprezentował drugą generację prestiżowej serii roadsterów SL. Szybko zyskał przydomek “Pagoda”, ze względu na wklęsły kształt dachu w wersji hardtop, który przywodził na myśl buddyjską świątynię. Efektowna sylwetka Pagody wyszła spod ręki nieocenionego Paula Bracqa, który zdefiniował niemalże całą epokę w historii Mercedesa. W113 miał wspólne geny z W111, między innymi niezależne przednie zawieszenie, dwuobwodowy układ hamulcowy oraz  udoskonalony silnik. W trakcie prac projektowych nad Pagodą bardzo ważnym zagadnieniem było bezpieczeństwo. Wprowadzono kontrolowane strefy zgniotu, wzmocniono konstrukcję kabiny, przeprojektowano wnętrze oraz oferowano montaż pasów bezpieczeństwa. SL zyskał przez to dodatkowe kilogramy, postarano się to jednak zbilansować, stosując aluminium do stworzenia maski, pokrywy bagażnika i poszycia drzwi. Ostatnie egzemplarze Pagody zjechały z taśmy w 1971 roku. Łącznie powstało 48 912 samochodów we wszystkich odmianach silnikowych. Wysoka ilość wyprodukowanych egzemplarzy wynika z kultowego statusu jaki to auto uzyskało jeszcze w latach 60-tych. Ogromną zaletą Pagody jest jej niezawodność, stąd jest to tak chętnie poszukiwany klasyk ze stajni Mercedesa.

Historia Egzemplarza

Mercedes SL oferowany na aukcji kwietniowej to najsłabszy i najwcześniejsza odmiana- 230. Modele te są najmniej zaawansowane technicznie, z drugiej strony uchodzą za najbardziej sportowe. Montowano w nich rozwiercony i zmodyfikowany silnik z ówczesnej S-klasy połączony z ręcznymi 4-biegowymi skrzyniami. Dopiero później zaczęły przeważać automaty, gdy auto zyskało popularność w Stanach Zjednoczonych. Wspomniane jednostki napędowe najlepiej pracowały na wysokich obrotach, a zawieszenie miało względnie twarde nastawy. Dokładnie taka jest srebrna Pagoda prezentowana przez Ardor Auctions. Auto pochodzi z USA i jeszcze zanim dotarło do Europy, przeszło kompletną renowację za oceanem. Karoseria została polakierowana na kolor srebrny, wnętrze zaś skompletowano w barwie czerwonej. Połączenie to jest niezwykle stylowe, jednak nie odpowiada oryginalnej specyfikacji. Pojazd jest w pełni sprawny mechanicznie oraz zarejestrowany. Obecny właściciel często wykorzystywał go do przejażdżek rekreacyjnych. Pagoda wymaga pewnych poprawek oraz dopieszczenia kilku elementów, jednak jest znakomitą ofertą dla osób poszukujących legendarnego Mercedesa za rozsądne pieniądze.