Junak M10 1961

  • Niezwykłe znalezisko z okresu PRL
  • Bardzo niski przebieg 800km
  • Egzemplarz o charakterze muzealnym

Numer ramy: 36623

cena wywoławcza: 45 000 złotych (estymacja 55 000 – 70 000)

Dane techniczne:

silnik: 349 cm³, 1-cyl.

moc: 19 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna 4-biegowa

stan prawny: niezarejstrowany

Historia Modelu

W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak różnych odmian. Model M10 wprowadzono do produkcji w grudniu 1959. Junaki montowane były w Szczecińskiej Fabryce Motocykli. Projekt motocykla, opracowany w latach 1951-1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego przez zespół pod kierunkiem J. Ignatowicza, przewyższał technologiczne wiele motocykli innych renomowanych producentów. Stworzyli go doświadczeni konstruktorzy opierając się jeszcze na przedwojennych dokonaniach, stąd tak wiele podobieństw w konstrukcji silnika Junaka do Sokoła 600 i 500.

Wiele Junaków wyeksportowano między innymi do Węgier, Bułgarii, Turcji, Wenezueli, Mongolii i na Kubę. Junaki sprzedawano także w USA, w tym model szosowo-terenowy nazwany “Scrambler”. Junak używany był przez Milicję Obywatelską jako motocykl pościgowy. Wykorzystywano go też w wyścigach motocrossowych i rajdach terenowych. W 1959 na specjalnie przystosowanym Junaku ustanowiono polski rekord prędkości motocykla – 149,3 km/h.

Ówczesne realia gospodarcze oraz niekorzystna lokalizacja zakładów powodowały trudności z utrzymaniem wymaganej jakości. Junak był również dość drogi jak na ówczesne możliwości finansowe społeczeństwa. W konsekwencji załamanie rynku motocykli ciężkich doprowadziło do zakończenia produkcji w 1965 roku.

Charakterystyczny odgłos z rury wydechowej oraz hałaśliwa praca rozrządu umożliwia łatwe rozpoznanie Junaka nawet ze znacznej odległości. Przez niektórych był on nawet nazywany “polskim Harleyem”. Pomimo ewidentnych wad konstrukcyjnych, darzono go sporą sympatią, z czasem zyskał wręcz miano motocykla kultowego.

Historia Egzemplarza

Prezentowany przez Ardor Auctions Junak M10 z roku 1961 to prawdziwy ewenement. Motocykl został dosłownie wyciągnięty ze stodoły w jednej z wsi województwa opolskiego. Stan licznika wskazuje 819 kilometrów i jest to oryginalny przebieg. Poprzedni właściciel rzadko użytkował motocykl, a po pewnym czasie schował go w sianie i został ponownie odkryty dopiero kilka lat temu. Po zakupie przez obecnego nabywcę, Junak został rozebrany, wyczyszczony i ponownie złożony, jednak bez żadnych ingerencji w oryginalny stan zachowania. Nawet mocowanie fotela pozostawiono jedynie na pojedynczej śrubie, tak jak w momencie znalezienia eksponatu. W przypadku tego motocykla, możemy właśnie mówić o potencjale muzealnym. Jego wartość staje się tym większa, gdy uświadomimy sobie wyjątkową historię Junaka, pierwszy powojenny czterosuw, uważany za jeden z najlepszych polskich motocykl XX wieku.