Jaguar XJS 1994

  • piękny brytyjski grand tourer
  • najbardziej pożądana wersja R6
  • auto po pełnym serwisie mechanicznym

cena wywoławcza: 60 000 zł (Estymacja: 80 000 – 100 000)

Numer nadwozia SAJNX2748SC197931

Dane techniczne:

silnik: 4.0l, R6

moc: 233 konie mechaniczne

inne dane: skrzynia biegów automatyczna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany na białe tablice

Historia Modelu

Jaguar XJ-S (nazywany później XJS) to duży samochód kategorii gran turismo, który był produkowany na przestrzeni aż trzech dekad. Przed tym modelem stało wyjątkowo trudne zadanie – zastępował on bowiem legendarnego E-Type’a. Historia tego auta rozpoczęła się w połowie lat 70-tych. Niskie i długie nadwozie zawierało w sobie oczywiście geny poprzednika. Stylistycznie lepiej jednak odpowiadało ówczesnym trendom i jednocześnie było bardziej aerodynamiczne. Pierwsza wersja Jaguara XJ-S weszła na rynek w 1975 roku. Nazwa sugeruje, że auto ma więcej wspólnego z limuzyną, jaką był XJ, niż z autem sportowym.  Zachowano typowe dla Jaguara niezależne tylne zawieszenie.  Pod maskę trafił początkowo jedynie silnik V12 o mocy 265 KM i pojemności 5,3 litra. Co prawda zapewniał bardzo dobre osiągi i kulturę pracy, ale połowa lat 70-tych to czas kryzysu paliwowego i nie było dużego popytu na wielkie, paliwożerne jednostki.  W roku 1981 silnik zmodyfikowano: wzrosła jego moc (w Europie do 295 KM), ale jednocześnie zmalało spalanie. Dwa lata później wprowadzono rzędowy silnik 6-cylindrowy o pojemności 3,6 litra. Na rynku pojawiła się także wersja XJ-S SC, czyli dwuosobowa odmiana z nadwoziem typu targa. Nie zdobyła większej popularności, dlatego w 1988 roku wprowadzono tradycyjne cabrio. Duże zmiany w gamie modelowej przyniósł rok 1992. Nazwa została zmieniona na XJS, przeprojektowano tył nadwozia i przednie zderzaki, wzrosła też pojemność silników. Sześciocylindrowy zamiast 3,6 litra miał równe 4 litry pojemności, natomiast V12 generowało aż 304 KM z 6 litrów pojemności skokowej. Po 21 latach produkcji, w 1996 roku model został zastąpiony przez Jaguara XK8. Wyprodukowano 115 413 egzemplarzy XJ-S i XJS.

Historia Egzemplarza

Granatowy Jaguar XJS, który trafił do naszego katalogu, był samochodem pierwotnie przeznaczonym na rynek amerykański. Auto opuściło fabrykę wyposażone w mniejszą 4-litrową jednostkę napędową. Auto było użytkowane w Stanach Zjednoczonych do czasu stłuczki. Uszkodzone zostały maska, zderzak, lewy błotnik oraz lewa lampa. Następnie samochód został sprowadzony do Polski i poddany naprawie. XJS ma obecnie przebieg 110 000 mil. Samochód zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu, prezentuje się dobrze. Lakier może wymagać drobnej kosmetyki, jednak stan techniczny nie budzi zastrzeżeń. Samochód miał w ostatnim czasie wykonany serwis olejowy. Wnętrze, czyli elementy drewniane i tapicerka wyglądają bardzo świeżo. Właściciel zdecydował się na obszycie kierownicy nową skórą. Miękki dach jest w również w stanie nie wymagającym ingerencji. Jaguar XJS jest rasowym grand tourerem. Wersja z otwartym nadwoziem pozwala na dalekie podróże z zachowaniem bardzo wysokiego poziomu komfortu. Auto stanowi idealną alternatywę dla niemieckiej konkurencji i, co jest również istotne, nadaje się do codziennej eksploatacji nie tylko w sezonie letnim.