Jaguar XJ 4.2 Vanden Plas 1984

  • Brytyjska limuzyna o ponadczasowej stylistyce
  • Samochód w doskonałej kondycji
  • Najbogatsza wersja wyposażeniowa

Szacowana Wartość 45000-60000 złotych

Cena wywoławcza 35000 złotych

Numer Nadwozia SAJJCALT4CC3J0541

Dane techniczne:

silnik: 4.2l, R6

moc: 205 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów automatyczna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Jaguar XJ to flagowy model Jaguara produkowany od 1968 roku. XJ debiutował jako następca serii modeli S-Type, 420 oraz Mark 2. Jego nazwa powstała już w czasach tworzenia prototypów tego samochodu i jest skrótem od wyrażenia „Experimental Jaguar”. Pierwszy Jaguar XJ był ostatnią limuzyną Jaguara, w której powstanie zaangażowany był Sir William Lyons, założyciel marki. Model często pojawiał się w mediach, szczególnie na stronach wyrafinowanych czasopism lub w filmowych i telewizyjnych obrazach portretujących życie elit oraz arystokracji. Do 2009 roku powstało siedem generacji auta, ich cechą charakterystyczną była nieznacznie zmieniająca się przez lata stylistyka, nawiązująca do pierwowzoru modelu. W roku 2009 Jaguar wypuścił na rynek najnowszą, ósmą generację XJ (X351), która zgodnie z nową linią marki, zrywa z dotychczasowym stylem „retro”. Najnowszy XJ jest jednym z samochodów używanych przez angielską rodzinę królewską, a wersja opancerzona służy do wożenia premiera Wielkiej Brytanii. Jaguar XJ to luksusowy sedan klasy wyższej (segment F). Cyfry 6 i 12 w nazwie modelu oznaczają liczbę cylindrów zastosowanego silnika. Odrębny model sportowy nosi oznaczenie XJ-S.

Historia Egzemplarza

Jaguar XJ6 Vanden Plas oferowany na licytacji Ardor Auctions to bardzo ciekawy egzemplarz. Samochód został po raz pierwszy zarejestrowany 2 stycznia 1984 roku w Szwajcarii. Do 2007 roku auto miało tam jednego właściciela, po czym przyjechało do Polski. W Polsce jest obecnie w rękach drugiego posiadacza. Szwajcarska książka serwisowa była prowadzona do przebiegu 139 000 km. Obecnie auto ma na liczniku 158 000 km. Jaguar napędzany jest rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 4,2 litra i mocy 205 koni mechanicznych. Jest to pierwszy model z wtryskiem paliwa. Jednostka ta była najdłużej produkowanym silnikiem przez Jaguara, od końca lat 40. aż do połowy 80. Została uznana przez prestiżowy magazyn Top Gear za najlepszy i najmniej awaryjny silnik Jaguara w historii. Auto jest po pełnym serwisie mechanicznym w 2016 roku. Jedyne elementy, które nie są sprawne, to tempomat (typowa bolączka tego modelu) oraz spryskiwacze przednich lamp. Jaguar przechodził renowację blacharską w 2013 roku oraz lakierniczą na początku 2017 roku. Całe nadwozie było malowane u lakiernika, który specjalizuje się w samochodach klasycznych. We wnętrzu jest oryginalna tapicerka, jej stan należy ocenić jako dobry, choć gdzieniegdzie wymaga reparacji. Najdroższa wersja Vanden Plas zaskakuje wieloma udogodnieniami. W środku znajdziemy między innymi automatyczną klimatyzację, elektryczną regulację wszystkich szyb, lusterek oraz przednich foteli, szyberdach czy specjalne lampki do czytania. Dodatkowym wyposażeniem są również halogeny czy automatycznie wysuwana antena z tyłu. Samochód został uhonorowany wyróżnieniem w trakcie warszawskich targów pojazdów zabytkowych „Auto Nostalgia 2017”.