Jaguar E-Type 1968

Numer nadwozia: 1E78569

Rzadki egzemplarz z oryginalnym szyberdachem Webasto

Samochód po profesjonalnej i drobiazgowej odbudowie

Manualna skrzynia biegów

 (estymacja: 380 000 PLN – 440 000 PLN)

Dane techniczne:

silnik: 4.2l, R6

moc: 246 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, “żółte” tablice rejestracyjne

Opis pojazdu

Jaguar E-Type, znany również pod nazwą XK-E, zadebiutował na salonie w Genewie w 1961 wzbudzając zachwyt publiczności. Samonośne nadwozie auta, zaprojektowane przez inżyniera lotniczego Malcolma Sayera,  charakteryzowało się lekkim, opływowym kształtem z bardzo długą maską. Sylwetka ta stała się niepodważalną ikoną stylu lat sześćdziesiątych i ciężko pomylić E-Typa z jakimkolwiek innym autem. O jego stylistyce wypowiedział się nawet sam Enzo Ferrari, nazywając Jaguara „najpiękniejszym autem w historii motoryzacji”. W ciągu czternastu lat produkcji w okresie 1961-1975 powstały trzy generacje modelu, napędzane silnikami sześcio- i dwunastocylindrowymi. Doskonałe osiągi tych jednostek jak i nowatorskie wówczas rozwiązania takie jak niezależne zawieszenie czy hamulce tarczowe wyznaczały nowe standardy w branży motoryzacyjnej. E-Type oferowany jako roadster oraz dwu- jak i czteroosobowe coupe był również konkurencyjny cenowo i dzięki temu zyskał dużą popularność, która po latach przerodziła się w kult i dzisiaj te samochody są bardzo pożądane w kolekcjach na całym świecie.

Opisywany Jaguar to model coupe 2+2 z 1968 roku należący do przejściowej serii określanej jako 1.5. Samochód trafił do Polski kilkanaście lat temu ze Stanów Zjednoczonych i wymagał renowacji. Odbudowy auta podjęły się renomowane warsztaty ze Śląska. Nadwozie auta zostało bardzo dokładnie oczyszczone, następnie profesjonalnie zrekonstruowane oraz polakierowane na jasnobrązowy kolor przy użyciu specyfików firmy DuPont. Wszystkie elementy ozdobne czy podzespoły użyte w trakcie prac mechanicznych to oryginalne części kupowane na giełdach w Wielkiej Brytanii. Mowa tu chociażby o takich rarytasach jak zbrojone lampy Lucasa z epoki czy mniejszych rzeczach jak korki, bagnet olejowy lub śruby. Kompletny układ wydechowy zamówiono ze stali nierdzewnej. Wnętrze zostało obszyte na nowo jasną skórą marki Connolly, która świetnie współgra z barwą karoserii. Cechą wyróżniającą ten egzemplarz jest fabryczny, otwierany dach marki Webasto, który stanowi swego rodzaju rzadkość. Zaletą jest również manualna skrzynia biegów pozwalająca wykorzystać potencjał mocnej “rzędowej szóstki”. Od czasu renowacji auto znajdowało się we Francji, pokonując mniej więcej 17 000 mil (licznik w amerykańskiej wersji). Przez ten czas było regularnie użytkowane, jednak wyłącznie przy ciepłej i suchej pogodzie. Prezentowany E-Type to wyjątkowy okaz, biorąc pod uwagę nie tylko bardzo atrakcyjny wygląd, lecz również rzadką specyfikację (tylko około 200 sztuk w podobnej konfiguracji) oraz nienaganną kondycję techniczną.