Ford Mustang

  • Jedna z ikon amerykańskiej motoryzacji
  • Pod maską rasowa widlasta „ósemka”
  • Wersja wyposażona w klimatyzację

Numer nadwozia: 5T07C176464

cena wywoławcza: 60 000 zł (estymacja: 80 000 – 120 000)

Dane techniczne:
silnik: 4.7l, V8
moc: 200 koni mechanicznych
inne dane: skrzynia biegów automatyczna, napęd na tylne koła
stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablice rejestracyjne

Historia Modelu

Ford Mustang to absolutna ikona amerykańskiej motoryzacji. Przez lata samochód ten był pierwszym skojarzeniem z klasycznym muscle carem. Auto trafiło do produkcji w roku 1964 roku i było oparte na innym modelu marki – kompaktowym Falconie. W przypadku Mustanga Ford przyjął nową strategię sprzedaży. Każdy z salonów producenta musiał dysponować przynajmniej jednym Mustangiem, co towarzyszyło ogromnej kampanii promocyjnej, po raz pierwszy zakrojonej na tak szeroką skalę. Dzień przed oficjalną premierą, 16 kwietnia 1964 roku, w telewizji wyemitowano specjalną reklamę pojazdu. Trafiła ona do prawie 30 milionów odbiorców. Już pierwszego dnia sprzedaży na nowy model Forda złożono aż 22 tysiące zamówień. Była to skala niespotykana do tej pory.
Auto okazało się niesamowitym sukcesem, już w roku 1966 z taśmy zjechał milionowy egzemplarz Mustanga. Na sukces Forda złożyło się kilka czynników. Wielu klientów z pewnością przekonały spore możliwości personalizacji samochodu. Kupujący mogli wybierać spośród masy opcji wyposażeniowych oraz dodatkowych akcesoriów. Najsłabsza wersja została wyposażona w rzędowy 6-cylindrowy silnik o mocy ledwie przekraczającej 100 koni mechanicznych. Po drugiej stronie tabeli cenowej królowały jednostki V8. Najmocniejszy silnik osiągał moc przeszło 300 koni mechanicznych i gwarantował prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy. W 1965 roku wprowadzono odmianę GT, która była wyposażona w 4-biegową manualną skrzynię biegów oraz charakterystyczny pakiet stylistyczny. Do kanonu motoryzacji przeszła wersja przygotowana przez firmę Shelby. Model GT350 był bezkompromisowym autem wyścigowym.
Pierwsza generacja Forda Mustanga była produkowana do 1973 roku. W międzyczasie zaszły liczne modyfikacje, które miały na celu podtrzymać atrakcyjność modelu wobec konkurencji. Legenda Mustanga łączy ze sobą efektowną stylistykę nadwozia, potężne silniki oraz poczucie wolności, którą symbolizuje sama nazwa. Żadna kolekcja nie powstydziłaby się tego „dzikiego konia”.

Historia Egzemplarza

Czarny Mustang oferowany podczas jesiennej aukcji Ardor Auctions to klasyczny pony car w najczystszej formie. Samochód w nadwoziu coupé opuścił fabrykę Forda 14 czerwca 1965 roku. Jest on wyposażony w silnik o pojemności 4,7-litra (289 cui 2v V8) zgodny z fabryczną specyfikacją, choć na błotnikach występuje błędne oznaczenie „302”. Samochód został sprowadzony do Polski w roku 2011, wcześniej w Stanach Zjednoczonych przeszedł naprawę prawej strony oraz renowację nadwozia. Czarny kolor pochodzi z fabrycznej palety i nazywa się „Vintage Burgundia”. Powłoka lakiernicza wymaga drobnych poprawek, jednak biorąc pod uwagę stan zachowania, należy ją ocenić jako dobrą. Główne podzespoły podwozia, jak automatyczna skrzynia biegów, mają oznaczenie fabryczne. Zawieszenie przednie i tylne, układ kierowniczy oraz hamulcowy są oryginalne, bez przeróbek, po naprawach bieżących i wymianach elementów eksploatacyjnych. Zmieniona została jedynie obudowa filtra powietrza oraz zamontowane kołpaki z młodszej wersji. Dodatkowym elementem jest również klimatyzacja, która była fabrycznie montowana jako wyposażenie opcjonalne w Mustangu I generacji w późniejszym okresie. Tapicerka wnętrza jest po renowacji, czarna winylowa, zgodna z oznaczeniem z tabliczki znamionowej. Elementy sterowania, w tym drewniana kierownica, są w stanie nie wymagającym napraw. Silnik płynnie rozwija moc i pozwala na bezproblemową eksploatację.
Ford oferowany przez Ardor Auctions to idealny samochód nie tylko dla miłośnika amerykańskiej motoryzacji, lecz również dla osoby poszukującej pierwszego klasyka. Automatyczna skrzynia biegów, wspomaganie kierownicy i klimatyzacja to udogodnienia, których próżno szukać w wielu pojazdach z tamtych lat. Mimo że wyprodukowano aż 501 956 tysięcy egzemplarzy Mustangów coupé standard, ich wartość, szczególnie tych z „widlastą ósemką”, stale rośnie.