Fiat 500

Numer nadwozia: 0959117

  • Absolutna ikona włoskiej motoryzacji
  • Auto w bardzo atrakcyjnym kolorze
  • Samochód po gruntownym odświeżeniu

cena wywoławcza: 35 000 zł (estymacja: 50 000 – 70 000)

Dane techniczne:
silnik: 0.5l, R2
moc: 18 koni mechanicznych
inne dane: dwudrzwiowy, napęd na koła tylne
stan prawny: niezarejstrowany w Polsce

Historia Modelu

Fiat 500 nie tyle zmotoryzował powojenną Italię, co stał się wręcz symbolem włoskiego stylu życia, designu i jednym z bardziej lubianych samochodów wszechczasów. Model zadebiutował w 1957 roku. Odbudowujące się po wojnie Włochy potrzebowały taniego, masowego auta. Od 1955 roku dostępny na rynku był mocno zbliżony model 600. Fiat zdecydował się jednak na wprowadzenie do gamy pojazdu jeszcze mniejszego. Pięćsetka miała zaledwie 2,97 metra długości. Karoserię zaprojektował Dante Giacosa. Dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem umieszczono z tyłu. Napęd był przekazywany na tylną oś. Co ciekawe, nie zastosowano tu silnika dwusuwowego, montowanego w podobnych autach konkurencyjnych marek. Pierwsza wersja Fiata 500 osiągała moc 13,5 KM z 497 cm3 pojemności. Do podstawowego wyposażenia należał rolldach, drzwi zaś otwierały się w stronę przeciwną do kierunku jazdy. Mocniejsza wersja Sport miała silnik rozwiercony do 499 cm3. Pojemność ta stała się standardem w roku 1960, a moc wzrosła do 17 KM. Późniejsze wersje, począwszy od produkowanego od 1965 roku – 500F – miały już drzwi otwierane w tradycyjnym kierunku. Stopniowo unowocześniano także wnętrze auta i dodawano coraz więcej elementów poprawiających komfort podróżowania. Występowały również edycje sportowe modyfikowane przez firmy Abarth, czy Giannini. Oferowano także nadwozie kombi (Giardineria) czy stosunkowo rzadkie Jolly Ghia, z materiałowym dachem i bez drzwi. Produkcję zakończono w 1975 roku. Przez ostatnie trzy lata Fiat 500 występował w ofercie producenta równolegle ze swym następcą – modelem 126. Była to odmiana 500R wzbogacona o zsynchronizowaną skrzynię biegów. Ogółem wyprodukowano niemal 4 miliony egzemplarzy tego uroczego samochodu. Mimo tego jest dość poszukiwanym klasykiem – zwłaszcza od czasu debiutu nowoczesnej wersji Fiata 500. Z drugiej strony, w swojej ojczyźnie nadal można spotkać 500-tki służące jako auto do codziennej jazdy.

Historia Egzemplarza

Prezentowany Fiat 500 pochodzi z pierwszego roku produkcji serii “F” a więc 1965. Samochód został zakupiony w tym roku we włoskiej miejscowości Ferrara. Auto posiada oryginalny książkowy dowód rejestracyjny z roku 1968. Fiat od nowości był w rękach jednej rodziny. Pierwszy właściciel, urodzony w roku 1932, kupił go w salonie, a w roku 2008 przekazał swojej wnuczce. Pojazd po przyjeździe do Polski przeszedł proces gruntownego odświeżenia. Nadwozie zostało polakierowane na kolor Verde Lattementa Pastello z palety Fiata, bardzo chętnie wybierany przez użytkotkownikow nowych 500-tek. Elementy blaszane silnika i wnętrza zostały wypiaskowane i pomalowane proszkowo. Silnik przeszedł kompletny serwis: wymieniono filtry, oleje, uszczelki, przewody paliwowe oraz tłumik oraz uszczelniono go na nowo wraz z ze skrzynią i półosiami. Dodatkowo zregenerowano rozrusznik. Felgi również zostały wypiaskowane i pomalowane proszkowo. Elementy aluminiowe oraz chromowane zostały dokładnie wypolerowane. Auto zyskało nowe pokrycia siedzeń, boczki tapicerskie oraz wykładzinę, a także nowe uszczelki drzwi oraz wszystkich szyb. Wymieniono również wszystkie gumowe odboje, a także uzupełniono naklejki, zawieszki oraz inne drobne detale.
Fiat 500, szczególnie w jasnych, pastelowych barwach, to jedno z najbardziej urokliwych aut wszechczasów i niepodważalna ikona włoskiego stylu. Będzie znakomitym uzupełnieniem każdej kolekcji, nawet i takiej wielomilionowej, sprawdzi się również jako uroczy gadżet lub prezent, który posiada niezaprzeczalne walory praktyczne.