FIAT 1500 L 1966
Numer nadwozia: 129163338
Model spokrewniony z Polskim Fiatem 125p
Egzemplarz polską historią
Samochód w dobrej kondycji
Dane techniczne:
Silnik: 1.5l, R4
Moc: 75 koni mechanicznych
Inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne
Odczyt licznika: 32 000 kilometrów
Stan prawny: zarejestrowany w Polsce
Model 1500 L to czterodrzwiowy sedan produkowany przez Fiata w okresie 1963-1968. Litera “L” w nazwie pochodzi od włoskiego wyrażenia “lunga”, co po polsku znaczy “długi”. Takie określenie miało odróżniać go od mniejszych modeli 1300/1500, które były bezpośrednimi poprzednikami Fiata 125, montowanego na licencji w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu jako 125p. 1500 L dzielił nadwozie ze znanymi od 1959 roku odmianami 1800/2100, które jednak napędzały sześciocylindrowe jednostki. Kompozycja karoserii przypomina Peugeota 404 oraz rodzinne auta spod znaku British Motor Corporation, ponieważ wszystkie powstały na deskach kreślarskich Pininfariny. 1500 L miał być tańszym uzupełnieniem gamy limuzyn z Turynu, powstała nawet osobny podtyp o okrojonych osiągach przeznaczony dla korporacji taksówkarskich.
Wedle słów poprzednich właścicieli omawiany okaz Fiata 1500 L jest w Polsce od nowości i miał być wozem służbowym Komitetu Miejskiego PZPR w Katowicach. Następnie w drodze przetargu został nabyty przez człowieka pracującego tamże na stanowisku kierowcy. Niestety nie ma dostępnych dokumentów poświadczających taką wersję wydarzeń. Auto pozostawało jednak w tamtym regionie, będąc stale utrzymywanym w stanie jezdnym, do czasu zakupienia go przez obecnego właściciela prawie 10 lat temu. Samochód przez pewien czas nie był użytkowany, następnie jednak przeszedł częściowy remont, głównie blacharsko-lakierniczy i wrócił na drogi. Wiele elementów wyposażenia wnętrza jak i galanterii zewnętrznej jest autentycznych. Tapicerka została prawdopodobnie wymieniona przez jednego z wcześniejszych użytkowników. Ogólny stopień utrzymania pojazdu należy ocenić jako dobry. Fiat jest sprawny i przedstawia sobą pewną wartość historyczną, nie tylko ze względu na ustny przekaz dotyczący jego dziejów, lecz również jako nieczęsto spotykany już bliski krewniak rodzimego “dużego Fiata”.