Przejdź do treści
Strona główna » Fiat 126P 1978

Fiat 126P 1978

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2016/11/003-1500×630.jpg’ attachment=’1925′ attachment_size=’featured_large’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Fiat 126P 1978

  • Fiat w bardzo poszukiwanym kolorze Turchese Farfalla
  • Z szacowanym przebiegiem 23 000km od nowości
  • Zmodyfikowany zgodnie z kanonami lat 70

Szacowana Wartość 25 000 – 30 000 złotych

Cena wywoławcza 11 000 złotych

Numer nadwozia FSM126A17401052

Dane Techniczne

Silnik: dwucylindrowy, chłodzony powietrzem, zmodyfikowany na 652cm³ .

Moc: 34KM

Inne: Napęd na tylne koła, skrzynia biegów czterobiegowa, manualna

Historia Modelu

Fiat 126p popularnie zwany Maluchem jest prawdopodobnie najlepiej rozpoznawalnym samochodem w Polsce. Wychowały się na nim całe pokolenia kierowców i bez cienia przesady można stwierdzić, że ten model zmotoryzował nasz kraj. Jego historia na polskich drogach rozpoczęła się w 1971 roku od podpisania umowy licencyjnej między włoskim Fiatem a rządem PRL. Fiat 126 był następcą legendarnej 500tki.

W listopadzie 1972 roku miała miejsce oficjalna prezentacja samochodu na Placu Defilad w Warszawie. Model był wtedy produkowany we włoskiej fabryce w Cassino. Produkcja w Bielsku Białej ruszyła latem 1973 r, początkowo auta montowano z części dostarczanych z Włoch. W 1975 r. zaczęto produkcje także w zakładzie w Tychach. Fiat 126, teraz już z literą „p” na końcu, początkowo był napędzany przez jednostkę o pojemności 594 centymetrów sześciennych i mocy 23 KM (model 600).
Na przełomie 1977 i 1978 roku pojemność zwiększono do 652 ccm (nazwa handlowa: 650), a moc wzrosła do 24 KM. Ulepszono także hamulce, układ chłodzenia, wyciszono silnik, zaś miejsce prądnicy zajął alternator.

Mimo że produkcja modelu 126 ustała we Włoszech już w 1980 r., w Polsce samochód był produkowany aż do roku 2000. Auto, ze względu na niską cenę i dużą dostępność części, było popularne także w rodzimym motorsporcie, funkcjonował nawet puchar Fiata 126p w rallycrossie.

Przez lata Fiat 126p był najtańszym autem na polskim rynku. Wtopił się na stałe w krajobraz naszych dróg, był obecny w sztuce i popkulturze. Najpierw pożądany, później wyszydzany i kupowany głównie z konieczności, od pewnego czasu wraca do łask jako pełnoprawny klasyk i pomnik historii minionej epoki.

Historia Egzemplarza

Prezentowany na Aukcji Zimowej Fiat 126p opuścił Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w 1978 roku mechanicznie jako wersja 600, ale już po modyfikacjach stylistycznych wprowadzonych w wersji 650. Został on zamówiony w bardzo urodziwym i poszukiwanym kolorze Turchese Farfalla, kod fabryczny koloru 463. Wnętrze zachowano w standardowym czarnym odcieniu.

Pierwsza rejestracja 126p miała miejsce dopiero w 1997 roku co sugeruje, między innymi, iż mógł on stać nieużywany przez 20 lat od momentu jego odbioru przez pierwszego właściciela. Obecnie przebieg auta to 23 000 kilometrów, a stan zachowania Fiacika oraz późna data rejestracji wskazywałyby na jego autentyczność. Pod względem karoserii obecny stan lakieru jest bardzo dobry – dach, przednia klapa oraz pasek drzwi zyskały drugą powłokę, resztę zachowano w pierwszej powłoce lakierniczej.

Co czyni prezentowanego na Aukcji Zimowej Fiata 126p wyjątkowym, to nie jego stan, ale zakres przeprowadzonych modyfikacji. Silnik został odbudowany od podstaw i przerobiony pod kątem sportu przez jednego z najlepszych specjalistów od 126p, Jacka Chojnackiego. Obecnie Fiacik legitymuje się mocą 34 zamiast 23 koni mechanicznych, a pojemność silnika została powiększona z 594 do 652 centymetrów sześciennych. Modyfikacja ta jest niewidoczna gołym okiem, jedynie dwururowy tłumik sugeruje inny stan rzeczy niż specyfikacja seryjna. Maluch został też wyposażony w obniżone resory i sprężyny, włoskie amortyzatory o większej twardości, oraz w nowy układ hamulcowy. Modyfikacje mechaniczne są udokumentowane fakturami za 16 000 złotych. We wnętrzu zaistalowano kopie sportowych foteli Fusina z lat 70., radio Safari oraz dwa głośniki sferyczne, także z epoki.

Nowy właściciel Fiata 126p z Aukcji Zimowej nie tylko kupuje legendę polskiej motoryzacji w wyjątkowym kolorze, ale także samochód sportowy, zbudowany zgodnie z kanonami sportu motorowego lat 70. dwudziestego wieku.

[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’1923,1924,1925,1926,1927′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’1928,1929,1930,1931,1932,1933,1934,1935,1936,1937,1938,1939,1940,1941,1942,1943,1944,1945,1946,1947,1948,1949,1950,1951,1952′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]