Fiat 124 Spider

Numer nadwozia: 124CS10104274

  • Jeden z najładniejszych cabrioletów Fiata
  • Ciekawa alternatywa dla brytyjskich roadsterów
  • Pojazd zachowany w oryginalnym stanie

cena wywoławcza: 45 000 zł (estymacja: 60 000 – 80 000)

Dane techniczne:
silnik: 1.8l, R4
moc: 87 koni mechanicznych
inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne
stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablice rejestracyjne

Historia Modelu

Fiat 124 Sport Spider został pokazany światu po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Turynie w listopadzie 1966 roku. Bazę do stworzenia nowego modelu stanowiły podzespoły zwykłego Fiata 124, między innymi skrócona rama. Karoseria pojazdu została zaprojektowana i produkowana w studiu włoskiej firmy Pininfarina. Wpierw samochód otrzymał jednostkę napędową o pojemności 1438 cm3 z podwójnym wałkiem rozrządu oraz 5-biegową manualną skrzynią biegów. Do standardowego wyposażenia należały hamulce tarczowe oraz wycieraczki z biegiem przerywanym. W 1968 roku Fiat 124 Spider trafił na rynek amerykański, za to rok później wprowadzono w Europie drugą serię modelu. Nowością był większy silnik o pojemności 1608 cm3. Lifting objął również nadwozie, przestylizowano przód pojazdu oraz zmieniono kształt tylnych lamp. Trzecia seria Fiata 124 weszła do sprzedaży w roku 1972. W tym wypadku znowu zmodyfikowano układ napędowy, oferując do wyboru jednostki pochodzące z większego Fiata 132, odpowiednio 1.6 i 1.8 litra. Samochód cieszył się dużą popularnością za oceanem, w związku z tym zarząd Fiata zdecydował się w 1975 roku na przeznaczenie całej produkcji tylko i wyłącznie na Stany Zjednoczone. Cztery lata później pod maskę trafił jeszcze nowszy motor o pojemności 1995 cm3, przez co nazwę modelu zmieniono na Spider 2000. Dopiero w roku 1981 znowu za sprawą Pininfariny pojazd powrócił do oferty na Starym Kontynencie. W roku 1982 Fiat dalej produkował wersję Spider 2000, a Pininfarina wprowadziła własną odmianę znaną w USA jako Pininfarina Spider Azzurra, za to w Europie jako Pininfarina Spider Europa. Azzurra była bardzo bogato wyposażona, między innymi w skórzaną tapicerkę, system stereo oraz elektrycznie sterowane szyby. Należy również wspomnieć o wersji doładowanej kompresorem, która rozwijała moc aż 135 koni mechanicznych. Tuningowaniem Spidera zajmował się również Abarth, przejęty przez Fiata na początku lat 70. Fiat 124 Abarth Rally był jednym z najbardziej znanych rajdowych modeli firmy. Łącznie zbudowano około 200 000 tysięcy różnych odmian Spidera, z których większość sprzedano w USA.

Historia Egzemplarza

Omawiany egzemplarz Fiata 124 Spider pochodzi z pierwszego roku produkcji (1975) kontyngentu przeznaczonego wyłącznie na rynek amerykański. Auto trafiło do Polski ze Stanów Zjednoczonych około półtora roku temu. Dokładna historia właścicielska nie jest do końca znana, lecz sądząc po kondycji samochodu, był on użytkowany z dużą dbałością i ostrożnością. Fiat jest zachowany w oryginalnym stanie, jedynie tylny prawy błotnik był malowany na nowo, gdzieniegdzie zaś występują drobne zaprawki. Lakier został w odpowiedni sposób odnowiony oraz zabezpieczony. Samochód posiada nowe poszycie składanego dachu, które było wymienione rok temu i znajduje się jeszcze na gwarancji. Przy okazji wymieniono również uszczelki drzwi oraz dachu. Cała galanteria samochodu jest pieczołowicie odświeżona i uzupełniona, dokupiono nowe lusterko i niektóre elementy plastikowe. Pod maską znajduje się silnik o pojemności 1.8 litra i mocy 87 koni mechanicznych. W silniku wymieniono świecie, oleje oraz filtry i wykonano podstawowy przegląd. Samochód jest technicznie sprawny, jedyną rzeczą, którą będzie musiał wykonać kupujący, jest rewizja układu hamulcowego, jednak obecny właściciel dołącza do auta odpowiednie części potrzebne do naprawy.

Biały Fiat 124 Spider to świetny wybór dla osób poszukujących stylowego cabrio do podróżowania w sezonie wiosenno-letnim. Auto jest interesującą alternatywą dla gamy brytyjskich roadsterów, co więcej bardzo rzadko można już trafić na tak dobrze zachowany okaz.