Ferrari GTB Turbo 1989

  • Jeden z 44 wyprodukowanych egzemplarzy w wersji z ABS
  • Perfekcyjnie zachowane auto o przebiegu 25 000 kilometrów
  • Ostatnia seryjna Berlinetta Turbo przed 488GTB

Numer nadwozia 79796

cena wywoławcza: 330 000 zł (estymacja: 370 000 – 420 000)

Dane techniczne:

silnik: 2.0l, V8

moc: 254 konie mechaniczne

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: sprowadzony, opłacony

Historia Modelu

Ferrari GTB Turbo z centralnie umieszczonym silnikiem jest wariacją na temat modelu 328. Oba auta często bywają mylone. Główna różnica tkwi jednak pod maską. Model GTB Turbo napędzany jest silnikiem V8 o relatywnie niewielkiej pojemności dwóch litrów – dla porównania 328 miało wolnossący silnik o pojemności 3.2. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki udało się uzyskać moc na poziomie 254 KM przy 6500 obrotach na minutę. Powodem wprowadzenia wersji doładowanej były względy fiskalne – we Włoszech podatki od samochodu liczono według jego pojemności silnika. GTB Turbo przyspieszało do 100 km/h w 6.3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosiła 253 km/h. Osiągi te były zbliżone do tych zapewnianych przez model z silnikiem wolnossącym. Oprócz GTB na rynku obecny był także model GTS. Litery „GT” oznaczają „Gran Turismo”, natomiast B to Berlinetta (coupé), zaś S – Spider („targa-top”). Różnice pomiędzy tymi autami a „tradycyjnym” 328 są – oprócz silnika – kosmetyczne. Należą do nich drobne zmiany w wyglądzie pokrywy silnika czy seryjna obecność niewielkiego spojlera dachowego, który w 328 wymagał dopłaty.
W latach 1986-89 wyprodukowano 308 egzemplarzy wersji coupé i 828 sztuk wersji Spider. GTB Turbo nie miało bezpośredniego następcy – wszystkie wersje modelu 348, który zastąpił Ferrari 328, miały już silniki bez doładowania. Opisywany egzemplarz jest jednym z 44 wyprodukowanych z seryjnym układem ABS.

Historia Egzemplarza

Egzemplarz prezentowany przez Ardor Auctions podczas aukcji lipcowej jest jednym z ostatnich wyprodukowanych egzemplarzy GTB Turbo z całościowej puli 308 sztuk. Jest to wersja wyposażona w wypukłe felgi oraz ABS, których powstało zaledwie 44 sztuki. Jest to najrzadsza “Berlinetta” w karoserii 328/GTB Turbo z wszystkich wypuszczonych na rynek odmian. Przebieg Ferrari wynosi 25 000 kilometrów, a jego stan zachowania jest wzorowy. Doskonale prezentuje się w klasycznym zestawieniu czerwonego lakieru z czarnym wnętrzem. Niemalże na wszystkich elementach występuje oryginalny lakier, a wnętrze wygląda jak nowe. Ani plastiki, ani skóra nie noszą widocznych śladów zużycia. Auto jest w bardzo dobrej kondycji od strony mechanicznej. Dwa lata temu wymieniono pasek rozrządu. W zeszłym roku zostały wymienione uszczelki miski olejowej, przewody olejowe, uszczelniacze wałków rozrządu oraz wykonano serwis olejowy. W ostatnim czasie auto zostało przejrzane pod kątem elektrycznym. Ferrari GTB Turbo, jest bardzo rzadkim samochodem, a wzorowy stan zachowania czyni go pożądanym obiektem kolekcjonerskim.