[av_section min_height=’50’ min_height_px=’500px’ padding=’huge’ shadow=’no-border-styling’ bottom_border=’no-border-styling’ id=” color=’header_color’ custom_bg=” src=’http://localhost:8808/wp-content/uploads/2015/11/aukcje-samochodow-klasycznych-zabytkowych-21.jpg’ attachment=’89’ attachment_size=’full’ attach=’parallax’ position=’bottom center’ repeat=’no-repeat’ video=” video_ratio=’16:9′ overlay_enable=’aviaTBoverlay_enable’ overlay_opacity=’0.2′ overlay_color=’#000000′ overlay_pattern=” overlay_custom_pattern=”]
[av_one_fifth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[/av_one_fifth][av_three_fifth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#ffffff’]
MOTO SFERA CLASSIC 2015
Miejsce: Warszawa, Praska Drukarnia
[/av_textblock]
[/av_three_fifth][av_one_fifth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[/av_one_fifth]
[/av_section]
[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Austin Healey Sprite Mark III
WYLICYTOWANO ZA 14500 ZŁ
001
Auto z ciekawą przeszłością, prawdziwy pomnik historii XX w., przywieziony w oryginalnym stanie z Wietnamu.
Data Aukcji – 26.04.2015 – Licytacja BEZ CENY MINIMALNEJ
Samochód sprowadzony do Niemiec 24 lata temu – po odprawie celnej niemieckiej w 1991 roku – z kopiami dokumentów wydziału komunikacji Wietnamu, i od tego czasu zachowany w garażu. Nigdy nierejestrowany w Europie. Z powodu braku dokumentacji europejskiej – prócz dokumentacji celnej – nadaje się na rejestrację jako zabytek.
Historia Modelu
Wyposażony w czterocylindrowy, rzędowy silnik BMC A-series, o pojemności 1098 centymetrów sześciennych i o mocy 59 koni mechanicznych.
Zaprezentowany w Monaco w 1958 roku Austin Healey Sprite Mark 1 jest do dziś uznawany za jeden z symboli tego, czym powinien być mały, lekki, angielski roadster. Jego nietypowa forma przodu, tak zwane “żabie oczy” – czyli po angielsku Frogeye, wpisała się na stałe w naszą popkulturę, a “sympatyczne angielskie autko” jest kojarzone niemal przez każdego, kto miał okazję oglądać brytyjskie filmy lub seriale.
Frogeye okazał się być niesamowitym sukcesem rynkowym i w 1961 British Motor Corporation zaprezentowała jego następcę, czyli wersję Mark II, której to kolejne modernizacje – czyli Mark III oraz Mark IV zachowały tę samą formę karoserii. Sprite Mark II to po prostu mały kabriolet, ważący poniżej 800 kilogramów, wyposażony w czterocylindrowy silnik BMC Serii A. W odmianie Mark II dysponował on mocą 56 a w Mark III aż 59 koni mechanicznych. Sprite Mark II-IV miał także brata bliźniaka, MG Midgeta. Oba samochody były produkowane w jednej fabryce w Abington. Lepsze zawieszenie z tyłu, lekko zagięta przednia szyba oraz zmiany mechaniczne – między innymi zmieniony wał korbowy i blok silnika lepszej konstrukcji, bardzo pozytywnie wpływały na kulturę pracy mechaniki i komfort podróżowania w Sprite Mark III. Ta odmiana była produkowana od 1964 do 1966 roku. Produkcję Sprite zakończono w 1971 w odmianie Mark IV z większym, bo o pojemności 1,2 litra, silnikiem. Obecnie jest to bardzo poszukiwane auto przez entuzjastów małych, angielskich kabrioletów i roadsterów.
Historia Egzemplarza
Austin Healey Sprite Mark III z 1965 oferowany przez Dom Aukcyjny Ardor Auctions ma niezwykłą historię – został on bowiem sprowadzony w 1991 roku do Niemiec z Wietnamu. Istnieją przypuszczenia, iż Austin jeździł w tym kraju od nowości. Motoryzacja w Wietnamie w latach 60, mimo chaosu wojennego otaczającego ten kraj, była bardzo eklektyczna.
Z jednej strony za sprawą żołnierzy amerykańskich, którzy mieli okazję sprowadzić samochody ze Stanów Zjednoczonych – od typowych krążowników szos po angielskie auta sportowe, takie jak na przykład Jaguary E-Type. Z drugiej strony za sprawą Francuzów. Najpopularniejszymi taksówkami w Sajgonie w latach 60 były Renault 4, a jednym z najczęściej używanych aut przez administrację Indochin w latach 50 był Citroen Traction. Motoryzacja brytyjska była także bardzo obecna. Istnieją zapisy amerykańskich weteranów wojennych kupujących samochody marki Austin Healey jako nowe z salonu w Saigonie i wracających wraz z nimi do Stanów Zjednoczonych. Austin Healey pozostawał jednak bardziej ciekawostką na ulicach tego kraju niż często spotykanym pojazdem.
Austin Healey Sprite, który jest wystawiony na aukcję 26 kwietnia, jest w stanie oryginalnym. Wszystko wskazuje na dobre zakonserwowanie lakiernicze mimo wielu lat bez użytkowania. Ciekawostką jest fakt, że wraz z samochodem dostępne są kopie dokumentów wietnamskich, w których między innymi potwierdzony jest czerwony kolor pojazdu.
Co więcej, Sprite wciąż posiada swoje oryginalne wietnamskie tablice rejestracyjne. Kolejna ciekawostka, to tak zwana four-seater-conversion, auto jest obecnie wyposażone w cztery miejsca siedzące, podczas gdy na rynkach europejskim i amerykańskim Sprite sprzedawany był jako dwumiejscowy roadster.
Mimo dużej niedostępności części, tylko niektóre elementy zostały zastąpione częściami radzieckimi, na przykład przednie lampy noszą emblematy CCCP. Inną ciekawostką są także znaczki Sportsman na tylnych skrzydłach – pochodzą one od amerykańskiego Dodge Sportsman Van i są ciekawą formą upiększania samochodu przez jednego z ówczesnych właścicieli w Wietnamie. Austin Healey jest samochodem w całości do remontu, tak samo od strony blacharsko lakierniczej – blachy dobrze zakonserwowane, jak i od strony mechanicznej – jednak silink da się odpalić. Wnętrze prezentuje się w dobrym kompletnym stanie oprócz powierzchownych plam, co niewątpliwie jest atutem w porównaniu do innych egzemplarzy Sprite, które można nabyć za granicą. Sprite ma uszkodzoną przednią szybę oraz brak w nim brezentowego dachu. Ten egzemplarz nigdy nie był rejestrowany od momentu jego sprowadzenia w 1991 roku.
Dobrze odrestaurowane czy zakonserwowane egzemplarze Sprite Mark II-IV można nabyć od 8000 do 11 000 funtów, a perfekcyjne auta to już kwoty rynkowe przewyższające 20 000 dolarów.
Egzemplarz wystawiony na aukcję jest z pewnością ciekawą bazą do renowacji, między innymi z powodu jego historii, lub też ciekawą bazą do kompletacji podobnego samochodu.
Szacowana wartość: 16 000 – 18 000 złotych
[/av_textblock]
[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’207,208,206,199,200,202,201,203,195,196,198,204,197,205′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio_small’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]