Przejdź do treści
Strona główna » 13. Audi Quattro S1

13. Audi Quattro S1

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2018/09/Audi-S1-Quattro-5-2-1151×430.jpg’ attachment=’8454′ attachment_size=’featured’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ custom_class=”][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Audi Quattro S1

Numer nadwozia: WAUZZZ81ZFA201502

– Replika legendarnej rajdówki

– Samochód zbudowany w oparciu historyczną dokumentację działu Audi Sport

– Bardzo rzadki obiekt z potencjałem kolekcjonerskim

 (estymacja: 1 300 000 PLN – 1 600 000 PLN)

Dane techniczne:

silnik: 2.2l, R5

moc: 460 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na wszystkie koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Opis pojazdu

Audi Quattro to sportowy samochód osobowy, który projektowano od końca lat 70. Gotowy produkt po raz pierwszy ujrzał światło dzienne na salonie motoryzacyjnym w Genewie w roku 1980. Historia powstania auta była dość przewrotna. W trakcie prac rozwojowych nad nowym prototypem urządzono testy zimowe z udziałem Audi 200 oraz Volkswagena Iltisa. Siermiężna terenówka spod znaku VW okazała się o wiele sprawniejsza w śnieżnych warunkach, niż mocna limuzyna, w związku z tym podjęto decyzję o adaptacji napędu 4×4 do aut osobowych. Po przekonaniu zarządu koncernu do tej idei, zaczęto budować prototypy na bazie modelu Audi 80. Już pierwsze jazdy próbne gotowych pojazdów wiązały się z bardzo entuzjastycznymi reakcjami zatrudnionych do tego kierowców rajdowych. Oficjalne wydanie auta otrzymało wewnętrzny kod „Typ 85” i wyróżniało się poszerzeniami nadkoli oraz zderzaków. Pod maską znalazł się pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem, a auto było wyposażone w stały napęd na 4 koła z blokowanym centralnym i tylnym mechanizmem różnicowym. W 1987 mechanizm różnicowy przeniesiono w centrum układu, a blokada tylnego mostu była uruchamiana przyciskiem z kabiny. Na potrzeby homologacji do rajdowej grupy B, stworzono skróconą wersję Sport Quattro, która miała być bardziej zwrotna. Zbudowano nieco ponad 200 sztuk wersji cywilnej, która była wówczas najdroższym seryjnie produkowanym niemieckim autem, kosztowała prawie 2 razy więcej niż Porsche 911 Turbo.

Replikę Audi Quattro S1 zbudował Lech Koraszewski, który od lat wierny jest Audi. Różnymi samochodami tej marki zdobywał tytuły mistrza i wicemistrza w wyścigach górskich. Prace rozpoczęły się od żmudnego dopasowywania elementów nadwozia, pochodzących z kilku modeli, właściwie tym samym sposobem co kilka dekad wcześniej w dziale sportu niemieckiego producenta. Na stole pomiarowym połączono front z modelu 80 Quattro w formie sedan z pasem przednim z prawdziwego „Sporta” oraz tyłem pochodzącym z wersji Quattro coupé. Cała konstrukcja została solidnie usztywniona przez zamontowanie klatki i dodatkowych rurowych wzmocnień. Większość poszycia rajdówek z lat 80. wykonywano z kevlaru,  replika Audi Quattro S1 ma zamiast tego lżejsze elementy karbonowe, które, podobnie jak szyby czy półosie, zostały specjalnie zamówione, ponieważ nie pasują od żadnego innego fabrycznego pojazdu. Jednym z problemów było odtworzenie oryginalnej geometrii aluminiowego zawieszenia z tytanowymi elementami. W prezentowanym aucie zabudowano oryginalny pięciocylindrowy silnik z epoki zgodnie z założenia „B-grupowymi”. Jednostka z turbiną ma pojemność 2226 ccm oraz 20 zaworów sterowanych dwoma wałkami rozrządu. Samochód był budowany z najwyższą starannością o historyczne detale, nawet pedaliera jest taka sama jak w pierwotnym Quattro S1, których powstało tylko 20 sztuk!
[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’8396,8394,8395′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’8452,8445,8449,8443,8446,8447,8450,8442,8451,8444,8457,8459,8453,8454,8455,8456,8458,8460,8461,8462,8463,8464′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]