Przejdź do treści
Strona główna » AUDI 100

AUDI 100

  • przez
Audi 100 Coupe-32

AUDI 100 COUPE S 1973

Numer nadwozia: 8131128434

Pierwsze coupe spod znaku Audi 

Egzemplarz w rewelacyjnej kondycji

Rynkowy unikat wśród klasyków 

 

Dane techniczne:
Silnik: 1.9l, R4 
Moc: 112 koni mechanicznych
Inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła przednie
Odczyt licznika: 25 000 km

 

Stan prawny: niezarejestrowany w Polsce

Historia powstania Audi 100 jest conajmniej intrygująca. Koncept był rozwijany w tajemnicy przed zarządem Volkswagena, który zakupił upadające zakłady Auto Union, by stworzyć w nich kolejną montownię dla Garbusa. Za projektem stał doświadczony inżynier Ludwig Kraus, który wcześniej był zatrudniony u Daimlera. Nowy prototyp okazał się na tyle udany, że uratował i ożywił markę Audi i w dalszej perspektywie zrewolucjonizował również architekturę budowy aut macierzystego koncernu. Późniejsze hity Volkswagena takie jak Passat czy Golf, z przednim napędem i motorami chłodzonymi cieczą, ideowo wywodzą się właśnie z 100-tki. Dość powiedzieć, że planowano zbudować 100 000 sztuk Audi 100, a ostatecznie złożono ich ponad 800 000. Obok dwu- i czterodrzwiowych limuzyna pojawiła się także odmiana coupe, która swoim zarysem nasuwa skojarzenia z bardziej egzotycznymi i sportowymi pojazdami z włoskich lub angielskich stajni. Według niektórych jest to najpiękniejsze Audi w historii, jego współczesnym duchowym kontynuatorem jest model A7.

Przedstawiane Audi 100 Coupe znalazło się w Polsce w roku 2013. Jego kraj pochodzenia to Szwecja. Po zakupieniu przez obecnego właściciela przeszło wnikliwą inspekcję oraz renowację w autoryzowanej stacji koncernu VAG zajmującej się klasycznymi modelami. Skontrolowano parametry silnika (ciśnienie sprężania, szczelność komór spalania) oraz systemy paliwowe i hamulcowe. Przy okazji wymieniono wszystkie płyny oraz elementy eksploatacyjne. Podwozie zostało potraktowane kompleksowo, począwszy od piaskowania, przez zabezpieczenie antykorozyjne po proszkowe malowanie elementów zawieszenia. Zlikwidowano również wszelkie luzy w układzie jezdnym. Nadwozie zyskało nową warstwę lakierniczą zgodną z fabrycznym kodem, nowe uszczelki oraz reflektory główne i dalekosiężne. Wnętrze jest oryginalne i zachowane w stanie bardzo dobrym, jedynie niektóre przyrządy zostały odświeżone. Audi 100 Coupe w takim stanie to rzadki widok, nie tyle na drogach, co nawet i na zlotach zabytków. Na rynku niemieckim jest dostępnych na sprzedaż zaledwie kilkanaście sztuk i nie wszystkie są w tak dobrej formie jak to opisywane powyżej.

Dane techniczne:
Silnik: 1.9l, R4
Moc: 90 koni mechanicznych
Inne dane: skrzynia biegów manula, napęd na koła tylne
Odczyt licznika: 17 500 kilometrów

Stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablie rejestracyjne

Opel Manta pojawił się w odpowiedzi na konkurencję ze strony Forda, który modelem Capri próbował podbić nową część rynku, a więc samochodu o sportowej sylwetce skierowanego do klasy średniej. Capri było nazywane „europejskim Mustangiem”, Manta w pewnym stopniu również czerpała ze wzorów amerykańskich, przywodząc na myśl stylistykę muscle carów, jednocześnie pewne tropy wskazują również na inspiracje włoską szkołą projektowania. Pół miliona wyprodukowanych egzemplarzy Manty A to dowód niewątpliwy sukces sprzedażowy. Samochód był chętnie kupowany przez młodych kierowców i tuningowany, stąd narosło wokół niego trochę stereotypów. Z drugiej strony wykształcił wokół siebie pewien kult, szczególnie w rodzimych Niemczech, o czym świadczą chociażby poświęcone mu popularne produkcje filmowe takie jak „Manta Manta” czy „Manta – Der Film”.

Opel Manta AL oferowany przez Ardor Auctions pochodzi z pierwszego roku modelowego – 1970. Szacowana liczba podobnych egzemplarzy, które wyjechały z fabryki to niecałe 1500. Prezentowane auto zostało zakupione kilka lat temu w Austrii, gdzie przez dłuższy czas było nieużywane, oficjalnie figurując jako wyrejestrowane. Po przyjeździe do Polski blacharka Opla została w całości odbudowana. Gotowe nadwozie odpowiednio zakonserwowano, zabezpieczono i polakierowano zgodnie z oryginałem. Kompleksowo zregenerowano układ zawieszenia oraz hamulcowy. Silnik nie był remontowany, wymieniono jedynie część podzespołów i materiałów eksploatacyjnych takich jak: pompa paliwa, pompa hamulcowa, uszczelka pod pokrywą zaworów, termostat, alternator, kopułka, świece, filtry czy oleje. Jedynie gaźnik wymagał większej interwencji i został naprawiony u doświadczonego specjalisty. Wnętrze Manty jest autentyczne i zachowane w dobrym stanie. Zewnętrzna galanteria jest kompletna, nieco więcej uwagi można poświęcić jeszcze elementom chromowanym oraz zamówić nowe uszczelki. Samochód jest zarejestrowany jako zabytek i gotowy do jazdy. Obecny właściciel kilkukrotnie uczestniczył nim w zlotach pojazdów zabytkowych pokonując bez problemów dłuższe trasy.