8. Rover Mini Cooper 1991

Numer nadwozia SAXXNNAMMBD025688 

  • Jedne z najbardziej klasycznych brytyjskich kształtów
  • Kompleksowy i przemyślany projekt przebudowy
  • Dużo wyjątkowych dodatków i akcesoriów

cena wywoławcza: 45 000 zł (estymacja 60 000 – 80 000)

Dane techniczne:

silnik: 1.5 R4
moc: 100 koni mechanicznych
inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła przednie
stan prawny: zarejestrowany w Polsce

dostępne dokumenty: dowód rejestracyjny, potwierdzenie ubezpieczenia OC, karta pojazdu

Mini już od samego początku produkcji okazało się ogromnym sukcesem. Impulsem
do narodzin “brytyjskiego malucha” było widmo kryzysu paliwowego
wiszące nad powojenną Europą. Prace projektowe rozpoczęły się w roku 1956
jako reakcja na działania kontynentalnych producentów, prezentujących małe
i oszczędne pojazdy. To małe auto miało chociażby pomagać Brytyjczykom
w przeciskaniu się przez ciasne i zatłoczone drogi Londynu. Jednocześnie dyskretny
urok filigranowej konstrukcji niesłychanie cieszył oko. W prestiżowym
międzynarodowym konkursie na „Samochód XX wieku” Mini zajęło 2. miejsce,
ustępując jedynie Fordowi T.
Samochód oferowany przez Ardor Auctions opuścił fabrykę w 1991 roku jako
oryginalny Mini Cooper wyposażony w silnik o pojemności 1275cm3. Auto
było wcześniej użytkowane w Niemczech, po czym trafiło do Polski. Jego nowy
właściciel podjął się wyzwania stworzenia samochodu, który z jednej strony
będzie gwarantował niesamowite wrażenia z jazdy, z drugiej zaś, zachowa wiele
ze swojego klasycznego charakteru. Mini zostało rozebrane do ostatniej śrubki
w grudniu 2008 roku. Karoseria została wypiaskowana od spodu, za to z wierzchu
wyszlifowana. Przy okazji wymieniono progi oraz naprawiono podłogę.
Tak przygotowane blachy zostały odpowiednio zabezpieczone antykorozyjnie
i polakierowane na krwistoczerwony kolor. W międzyczasie wykonano replikę
przedniej części nadwozia z użyciem laminatu, który charakteryzuje się wysoką
trwałością w przeciwieństwie do gotowych rozwiązań dostępnych na rynku.
Podłogi w kokpicie przykrył komplet mat wygłuszających, na które położono
nową wykładzinę. Właściciel zainstalował również fotele z Porsche 924. Wszystkie
elementy świetnie dobrano pod kątem kolorystycznym. W przypadku jednostki
napędowej zdecydowano się na silnik z Hondy Concerto o oznaczeniu
D15B2. Przed montażem silnik został dokładnie zrewidowany wraz z renowacją
głowicy. Ze względu na daleko idące zmiany w konstrukcji auta, zawieszenie
zostało przebudowane z uwzględnieniem planowanych osiągów. Jednym
z najbardziej atrakcyjnych dodatków jest z pewnością elektrycznie otwierany
dach Webasto Holandia 400, uznawany za najlepszy wybór w przypadku klasycznego
Mini. Zwieńczeniem projektu są zadziornie wyglądające poszerzenia
nadkoli w kolorze czarnym oraz zestaw 10-calowych kół na nowych oponach
Yokohama. Mini Cooper z silnikiem Hondy to pojazd nietuzinkowy. Po raz pierwszy dom
aukcyjny Ardor prezentuje samochód z kategorii “restomod”. Jednak poziom
wykonania tego auta zdecydowanie kwalifikuje go jako obiekt kolekcjonerski,
mimo że głównym założeniem projektu było czerpanie jak największej radości
z szybkiej jazdy. Niezwykle cieszy fakt, że mimo tak głębokiej przebudowy, Mini
nie straciło swojego klasycznego charakteru. Próba zbudowania takiego auta od
podstaw z pewnością przekroczyłaby szacowaną wartość pojazdu, można więc
mówić o zakupie okazyjnym.