Przejdź do treści
Strona główna » Peugeot 205 GTI 1988

Peugeot 205 GTI 1988

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2017/09/007-4-1500×430.jpg’ attachment=’5344′ attachment_size=’featured’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ custom_class=”][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_textblock size=” font_color=” color=” custom_class=”]

Peugeot 205 GTI 1988

Numer nadwozia: VF320CB6201230861

  • Prekursor francuskiej linii hot-hatchy
  • Samochód po bardzo drobiazgowym remoncie

  • Oryginalna specyfikacja GTI

cena wywoławcza: 30 000 zł (estymacja: 40 000 – 50 000)

Dane techniczne:

silnik: 1.6l, R4

moc: 115 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na przednie koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Peugeot 205 był produkowany w latach 1983-98. Do dziś jest uznawany za jednego z bardziej udanych europejskich hatchbacków. Aby lepiej zrozumieć historię powstania 205-tki, należy cofnąć się do drugiej połowy lat 70. ubiegłego wieku. Do tego czasu Peugeot nie miał większego doświadczenia w produkcji małych samochodów, które coraz śmielej zdobywały europejskie rynki. Wyjątkiem był jedynie model 104, który może być uznany za poprzednika 205. Sytuacja zmieniła się w roku 1978 wraz z przejęciem marki Simca. Model 205 to przede wszystkim niewielkie, zgrabne i wszechstronne nadwozie. Konstruktorzy zdecydowali się na użycie szerokiej palety silników, które obejmowały jednostki benzynowe oraz diesla, również w wersjach turbodoładowanych.

Nie sposób mówić o historii modelu 205 nie wspominając o odmianach sportowych. Auto stanowiło idealną bazę dla ekstremalnych 400-konnych projektów, które święciły triumfy na trasach rajdów gruby B oraz Paryż-Dakar. W tym celu powstała specjalna wersja homologacyjna Turbo 16, która poza nadwoziem, różniła się od wersji produkcyjnej praktycznie wszystkim. Aby umożliwić klientom poczucie nieco większej adrenaliny za kierownicą 205-tki, w 1984 roku wprowadzono model GTI. Pierwotnie montowano w nim jednostkę o pojemności 1,6-litra generującą 105 koni mechanicznych. Dzięki niewielkiej masie i rewelacyjnemu projektowi zawieszenia, samochód prowadził się niesamowicie pewnie i stabilnie. Mimo mniejszej mocy mógł śmiało konkurować ze swoimi niemieckimi rywalami.

Wraz z rozwojem sytuacji w segmencie hot-hatchy Peugeot zdecydował się na stworzenie drugiej wersji silnikowej, tym razem wyposażonej w mocniejszy silnik o oznaczeniu XU9JA. Jednostka generowała 128 koni mechanicznych z 1.9-litra pojemności. W 1987 roku zmodyfikowano głowicę jednostki 1,6, co w efekcie zwiększyło moc do 115KM. Auta były wyposażone w charakterystyczne czerwone dywany i stylową tapicerkę ze specjalnymi przeszyciami.

GTI jest prawdziwym youngtimerem z krwi i kości. Auta są chwalone za swój sportowy charakter oraz przewidywalne prowadzenie. Kolekcjonerzy coraz bardziej je doceniają, a ładne i zadbane egzemplarze z potwierdzoną historią i przebiegiem są coraz większą rzadkością.

Historia Egzemplarza

Peugeot 205 GTI oferowany przez Ardor Auctions to pojazd z potencjałem kolekcjonerskim. Auto trafiło do Polski z Holandii w 2013 roku. Pojazd wymagał pewnych prac, więc właściciel zdecydował się na remont, nie szczędząc kosztów na żadnym stadium projektu. Egzemplarz stanowił bardzo dobrą bazę, gdyż w przeciwieństwie do innych nie posiadał żadnych ognisk korozji. Samochód został rozebrany i polakierowany ponownie na oryginalny ciemno-grafitowy metaliczny lakier. Od strony mechanicznej silnik przeszedł kompletną odbudowę – wymienione zostały tłoki, tuleje, panewki, dokładnie zregenerowano głowicę, a wał korbowy zyskał nowy szlif. Oryginalne wnętrze było zachowane w dobrym stanie, jednak zdecydowano się na gruntowne czyszczenie i prace kosmetyczne. Górę deski rozdzielczej pokryto flokiem, ze względu na drobne pęknięcia oraz brak oryginalnego zamiennika w dobrym stanie. Wszystkie gumowe elementy zawieszenia zostały wymienione, zamontowano nowe amortyzatory i zregenerowano hamulce. Właściciel postanowił wyzerować licznik po remoncie przy przebiegu 186 tysięcy kilometrów. Obecnie wskazuje on niewiele ponad 6000 km. Podsumowując, w obecnej chwili ciężko kupić Peugeota 205 GTI w tak dobrym stanie. Samochód jest zarejestrowany i gotowy do jazdy.
[/av_textblock]
[/av_two_third]

[av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_gallery ids=’5343,5347′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]

[/av_one_third][av_gallery ids=’5338,5353,5352,5351,5350,5349,5348,5347,5346,5345,5344,5343,5342,5341,5340,5339′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’ custom_class=”]