Przejdź do treści
Komar
LICYTUJ

Komar MR-232 1969

Niezwykły, unikatowy zabytek z epoki PRL!

Motorower „Komar” (później Romet Komar)*

Motorower produkcji polskiej, produkowany w latach 1960–1983 (różne modele) przez Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy, a później Zakłady Predom- Romet, głównie na rynek polski (model MR-232 występował także w Niemczech i Holandii pod nazwą Mofa-25 „Condor”). Autorami projektu Komara byli: Bronisław Kędzierski, Andrzej Kontzera oraz Józef Podlaski. Na przestrzeni lat 1960 – 1983 produkowane były różne wersje i odmiany, zarówno ramy, silnika, skrzyni biegów jak i nadwozia. Ilość wyprodukowanych egzemplarzy nie jest znana, ale dostępne źródła wskazują, że Romet w czasach największego zbytu (to słowo zostało zastąpione słowem „sprzedaż”) produkował rocznie ok. 200.000 motorowerów. Żaden producent środków transportu w PRL-u, z FSO na czele nie osiągnął takiej skali produkcji.

Historia modelu:

Pierwsze wersje Komara (poczynając od modelu 230, w którym zastosowano zmodyfikowany silnik typu SM02 z motoroweru „Ryś”) miały moc powyżej 1,5 KM i osiągały prędkość maksymalną 50 km/h. Wprowadzenie modelu MR-232 zostało wymuszone zmianami w kodeksie drogowym ograniczającymi maksymalną prędkość dla motorowerów do 40 km/h i maksymalną moc silnika do 1,4 KM. Taki pojazd mógł być użytkowany na drogach publicznych przez młodzież z chwilą ukończenia 14 roku życia i zdobycia Karty Rowerowej. Producent silników – Nowa Dęba opracował wersję silnika spełniającą te wymagania. Silnik oznaczony jako S-32B, jak i późniejszy S-38 miał moc 1,03 KW przy 4000 obr./min i moment 2,8 Nm. przy 2750 obr/min. Redukcję mocy osiągnięto przez zmiany nastawów gaźnika, a filtr powietrza połączono gumowa rura z rama tak aby powietrze było ssane spod siodła. Poprawiono zatem filtrację oraz wyciszono szmery ssania. Tłoczona z blachy osłona iskrownika została zastąpiona odlewem. Dodatkowo wprowadzono nowy, trzy cewkowy iskrownik typu 30-1J o mocy 20 W. Zmodyfikowano również widelec przedni (nadal z krótkim wahaczem pchanym), wprowadzono nowa osłonę lampy i prędkościomierza, a dzwonek zastąpiono sygnałem elektrycznym. Przełożenie pierwszego biegu zostało powiększone dla zrekompensowania mniejszej mocy silnika. Jak się należy domyślać, wśród młodych zapaleńców i techników trwała swoista rywalizacja, kto szybciej i z lepszym skutkiem przywróci moc osłabionemu silnikowi i zmodyfikuje swój pojazd tak, by startował szybciej, osiągał większą prędkość i dawał lepszy „gang”.

Producent: Zjednoczone Zakłady Rowerowe Bydgoszcz

Klasa: motorower (rozruch pedałami). Inne nazwy: Mofa-25; „Condor” (wersje eksportowe).

Data premiery: 1960r Lata produkcji modelu: 1963-1969

Silnik: S-38, jednocylindrowy, dwusuwowy, z zapłonem iskrowym, chłodzony powietrzem. Pojemność 49,8 cm³ Stopień sprężania 6.5:1 Moc: 1,4 KM przy 4000 obr./min Skrzynia biegów: 2 stopniowa Rozmiar opon: 2,25 – 19” Wymiary i masa: Długość 1780 mm Szerokość 600 mm Wysokość 960 mm Wysokość siedzenia 820 mm Rozstaw osi 1175 mm Masa własna 45–50 kg (różne wersje) Pojemność zbiornika paliwa: 6,1 l w tym 0,5 l rezerwy Zużycie paliwa: 1,8l/100 km Prędkość maks.: 40 km/h.

Prezentowany egzemplarz pochodzi od pierwszego właściciela. Dane oparte na zachowanej dokumentacji:

„Komar” jest niemal kompletnym oryginałem (99%), . Bezwypadkowy, z oryginalnym lakierem (do sprawdzenia miernikiem). Sprawny, gotowy do jazdy.

Model: Komar MR-232 Data zakupu: 19.07.1969

Dane techniczne: Silnik: S 38 – 50 Moc: 1,4 KM

Nr nadwozia: 551013 Nr silnika: 432203

Inne dane: skrzynia biegów dwustopniowa, dźwignia zmiany biegów w lewej manetce.

Odczyt licznika: 4 409 km

Stan prawny: niezarejestrowany

*Opracowane na podstawie: Wikipedii, jacomoto.pl, polskiemptocykle.mik.pl, „Świata Motocykli”, znanej i posiadanej dokumentacji oraz osobistych doświadczeń autora