Przejdź do treści
Junak M10
LICYTUJ
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

AUKCJA TRWA 29.05-13.06

1

NIE JESTEM ZAREJESTROWANY

REJESTRUJĄC SIĘ AKCEPTUJESZ REGULAMIN

2

JESTEM ZAREJESTROWANY

Junak M10 1961
Niezwykłe znalezisko z okresu PRL
Bardzo niski przebieg – 823km
Egzemplarz o charakterze muzealnym

cena wywoławcza: 44 000 złotych (estymacja 55 000 – 70 000)
Numer ramy: 36623
Dane techniczne:
silnik: 349 cm³, 1-cyl.
moc: 19 KM
inne dane: skrzynia biegów manualna 4-biegowa
stan prawny: niezarejestrowany
Historia Modelu*
W latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak różnych odmian.
Model M10 wprowadzono do produkcji w grudniu 1959. Junaki montowane były w
Szczecińskiej Fabryce Motocykli. Projekt motocykla, opracowany w latach 1951-1952 w
Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego przez zespół pod kierunkiem J.
Ignatowicza, przewyższał technologiczne wiele motocykli innych renomowanych
producentów. Stworzyli go doświadczeni konstruktorzy opierając się jeszcze na
przedwojennych dokonaniach, stąd tak wiele podobieństw w konstrukcji silnika Junaka do
Sokoła 600 i 500.
Wiele Junaków wyeksportowano między innymi do Węgier, Bułgarii, Turcji, Wenezueli,
Mongolii i na Kubę. Junaki sprzedawano także w USA, w tym model szosowo-terenowy
nazwany “Scrambler”. W Polsce Junak używany był także przez Milicję Obywatelską.
Wykorzystywano go również w wyścigach motocrossowych i rajdach terenowych. W 1959
na specjalnie przystosowanym Junaku ustanowiono polski rekord prędkości motocykla -149,3 km/h.
Ówczesne realia gospodarcze oraz niekorzystna lokalizacja zakładów powodowały trudności
z utrzymaniem wymaganej jakości. Junak był również dość drogi jak na ówczesne
możliwości finansowe społeczeństwa. W konsekwencji załamanie rynku motocykli ciężkich
doprowadziło do zakończenia produkcji w 1965 roku.
Charakterystyczny odgłos z rury wydechowej oraz hałaśliwa praca rozrządu umożliwia łatwe
rozpoznanie Junaka nawet ze znacznej odległości. Przez niektórych był on nawet nazywany
“polskim Harleyem”. Pomimo ewidentnych wad konstrukcyjnych, darzono go sporą
sympatią, z czasem zyskał wręcz miano motocykla kultowego.
*źródło: Wikipedia

Historia Egzemplarza
Prezentowany Junak M10 z roku 1961 to prawdziwy ewenement. Motocykl został dosłownie
wyciągnięty ze stodoły w jednej z wsi województwa opolskiego. Stan licznika wskazuje 819

kilometrów i jest to oryginalny przebieg. Poprzedni właściciel rzadko użytkował motocykl, a
po pewnym czasie schował go w sianie. Junak został ponownie odkryty dopiero kilka lat
temu. Po zakupie przez obecnego nabywcę został rozebrany, wyczyszczony i ponownie
złożony, jednak bez żadnych ingerencji w oryginalny stan zachowania. Nawet mocowanie
kanapy pozostawiono jedynie na pojedynczej śrubie, tak jak w momencie znalezienia
eksponatu. W przypadku tego motocykla, możemy właśnie mówić o potencjale muzealnym.
Jego wartość staje się tym większa, gdy uświadomimy sobie wyjątkową historię Junaka – to
pierwszy i jedyny polski powojenny czterosuw, uważany za jeden z najlepszych krajowych
motocykli XX wieku.

Do motocykla została wykonana przez rzeczoznawcę SRTSiD dokumentacja umożliwiająca wpisanie go do rejestru zabytków motoryzacji, co pozwala na zarejestrowanie go na tzw. „żółte blachy”.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.