Mercedes-Benz 230SL 1966

  • Legendarny design Paula Bracqa
  • Ceniony niemiecki roadster
  • Samochód po pełnej odbudowie

Numer nadwozia: 113042-10-018787

cena wywoławcza: 220 000 zł (estymacja 260 000 – 320 000)

Dane techniczne:

silnik: 2.3l, R6

moc: 150 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na tylne koła

stan prawny: zarejestrowany w Polsce

Historia Modelu

Mercedes-Benz W113 został zaprezentowany w roku 1963 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Samochód reprezentował drugą generację prestiżowej serii roadsterów SL. Szybko zyskał przydomek “Pagoda”, ze względu na wklęsły kształt dachu w wersji hardtop, który przywodził na myśl buddyjską świątynię. Efektowna sylwetka Pagody wyszła spod ręki nieocenionego Paula Bracqa, który zdefiniował niemalże całą epokę w historii Mercedesa.

W113 miał wspólne geny z W111, między innymi niezależne przednie zawieszenie, dwuobwodowy układ hamulcowy oraz  udoskonalony silnik. W trakcie prac projektowych nad Pagodą bardzo ważnym zagadnieniem było bezpieczeństwo. Wprowadzono kontrolowane strefy zgniotu, wzmocniono konstrukcję kabiny, przeprojektowano wnętrze oraz oferowano montaż pasów bezpieczeństwa. SL zyskał przez to dodatkowe kilogramy, postarano się to jednak zbilansować, stosując aluminium do stworzenia maski, pokrywy bagażnika i poszycia drzwi.

Ostatnie egzemplarze Pagody zjechały z taśmy w 1971 roku. Łącznie powstało 48 912 samochodów we wszystkich odmianach silnikowych. Wysoka ilość wyprodukowanych egzemplarzy wynika z kultowego statusu jaki to auto uzyskało jeszcze w latach 60-tych. Ogromną zaletą Pagody jest jej niezawodność, stąd jest to tak chętnie poszukiwany klasyk ze stajni Mercedesa.

Historia Egzemplarza

Mercedes SL oferowany na aukcji kwietniowej to pierwsza generacja modelu W113 oznaczona liczbą 230. Auto zjechało z taśmy produkcyjnej w październiku 1966 roku. 230 SL są najmniej zaawansowane technicznie, z drugiej strony uchodzą za odmiany o najbardziej sportowym charakterze. Montowano w nich rozwiercony i zmodyfikowany silnik z ówczesnej S-klasy połączony z ręcznymi przekładniami o 4 przełożeniach. Dopiero później w SL-ach zaczęły przeważać skrzynie automatyczne, gdy auto zyskało popularność w Stanach Zjednoczonych. Wspomniane jednostki napędowe świetnie  pracowały na wysokich obrotach, a zawieszenie miało względnie twarde nastawy.

Mercedes 230 SL prezentowany przez Ardor Auctions pochodzi z USA i zanim trafiła na polskie drogi przeszła kompleksową renowacją w podwarszawskim zakładzie. Niebieska karoseria doskonale współgra z czarnym wnętrzem oraz granatowym dachem. Pojazd jest w pełni sprawny mechanicznie i gotowy do dłuższych tras. Obecny właściciel nie użytkował go w ostatnim czasie zbyt często, w związku z czym samochód wciąż zaskakuje swoją świeżością po niedawnym remoncie. Jest to bardzo dobra okazja do zakupu klasycznego, niemieckiego roadstera, który staje się coraz modniejszy wśród zagranicznych kolekcjonerów. Pagoda przejęła obecnie prestiżową pozycję, którą przez wiele lat dzierżył jej kultowy poprzednik 190 SL.  Pod względem osiągów i łatwości prowadzenia zdecydowanie jednak jej ustępuje, Pagoda była bowiem jednym z najlepiej zaprojektowanych samochodów całych lat 60-tych.