Przejdź do treści
Strona główna » 1968 BMW Neue Klasse

1968 BMW Neue Klasse

  • przez

[av_image src=’https://www.ardorauctions.pl/wp-content/uploads/2016/11/06-1500×630.jpg’ attachment=’1874′ attachment_size=’featured_large’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_two_third first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

BMW 2000 Neue Klasse 1968

  • Protoplasta dzisiejszego wizerunku BMW
  • Samochód zachowany w oryginalnym stanie
  • Prosta i bezawaryjna konstrukcja 
  • Zarejstrowany, ubezpieczony i gotowy do jazdy

Szacowana Wartość 30 000 – 40 000 złotych

Cena wywoławcza 22 000 złotych

Dane techniczne:

Silnik: czterocylindrowy M10, 2.0 litra pojemności
Moc: 100 koni mechanicznych
Inne dane: napęd na tył

Historia Modelu

Powojenny kryzys lat 50. w Europie nie był dobrym czasem dla BMW. Marka miała w swojej ofercie albo duże, drogie i luksusowe modele – które nie przynosiły oczekiwanego zysku – albo mikrosamochody napędzane silnikami z motocykli, które z kolei odchodziły już do lamusa.
By zapobiec problemom finansowym firmy (nad jej przejęciem zastanawiał się nawet Daimler Benz), rozpoczęto prace nad nowym samochodem klasy średniej, który w dalszym ciągu byłby komfortowy i elegancki, ale jednocześnie przystępny cenowo. Efektem była seria aut znanych jako „Neue Klasse” – „nowa klasa”, dzięki której BMW wyszło z kłopotów i ugruntowało swoją pozycję i wizerunek na rynku.

Pierwszym przedstawicielem nowej linii był model 1500, czyli czterodrzwiowy sedan, który zadebiutował w 1961 roku podczas targów we Frankfurcie i wszedł do produkcji rok później. Nazwa była jednocześnie oznaczeniem pojemności czterocylindrowego silnika –  do tej pory BMW montowało w sedanach jednostki co najmniej o pół litra większe. Nowy model zachwycał wyjątkowo nowoczesną sylwetką, stworzoną przez Wilhelma Hofmeistera. To tutaj po raz pierwszy pojawiło się charakterystyczne podcięcie linii tylnej bocznej szyby na słupku C, zwane Hofmeister-Knick. Stało się ono znakiem rozpoznawczym stylistyki BMW i Stosuje się je do dziś.

Silnik 1500 typu M10 osiągał moc 80 KM i pozwalał autu rozpędzać się do 100 km/h w około 15 sekund, co jak na ówczesne czasy było świetnym wynikiem.
Auto wyróżniało się również bardzo nowatorską konstrukcją zawieszenia, z kolumnami McPhersona z przodu oraz wahaczami skośnymi z tyłu, co zapewniało doskonałe właściwości jezdne.

Od roku 1963 klienci mogli wybrać również model 1800, z odpowiednio większą jednostką, występującą z kilkoma wariantami mocy. W 1964 zaś silnik 1500 został powiększony do pojemności 1.6 litra.

Rok 1965 przyniósł debiut wersji coupe z nadwoziem zaprojektowanym przez firmę Karmann. Samochody były napędzane przez silniki dwulitrowe, o mocy odpowiednio 100 i 120 koni mechanicznych (2000C i 2000CS). Rok później do gamy dwulitrowych „Neue Klasse” dołączył sedan nazwany po prostu „BMW 2000”.

BMW 2000 powstało jako wzbogacona i wzmocniona odmiana modelu 1800. Odróżniało się nie tylko lepiej wyposażonym wnętrzem, ale i nowym przodem (w Europie z reflektorami prostokątnymi, podczas w USA stosowano okrągłe) oraz zmienionymi tylnymi lampami.
Początkowo jedynym dostępnym silnikiem była 100-konna dwulitrówka, ale w 1966 roku gamę uzupełniła odmiana 2000TI o mocy 120 KM. Finalnym rozwinięciem była 130-konna wersja 2000TII z wtryskiem paliwa Kugelfischer. Oferowano także wersję 2000TI-Lux, z tablicą przyrządów wykończoną drewnem i opcjonalnymi skórzanymi siedzeniami. Do modelu 2000 można było zamówić także trzybiegową skrzynię automatyczną.

Między 1966 a 1972 r. wyprodukowano 143 464 egzemplarzy modelu 2000 w wersji sedan. Za jego następcę uznaje się model E12, czyli protoplastę serii 5.

BMW Neue Klasse było powszechnie chwalone za styl, osiągi, ekonomię, komfort oraz prowadzenie. Odniosło, tak bardzo oczekiwany, sukces handlowy i pozwoliło BMW wyjść na prostą. Model ceniono w sporcie (odnosił m.in. zwycięstwa w 24 godzinnym wyścigu w Spa), zaś rozwiązania technologiczne zastosowane tutaj po raz pierwszy, można było spotkać w innych pojazdach BMW jeszcze wiele lat później.
Mówi się, że to właśnie Neue Klasse ukształtowało charakter marki i nadało kierunek jej rozwojowi, a jego spuścizna wpływa na produkty bawarskiego giganta do dziś.

Historia Egzemplarza

Prezentowany na aukcji egzemplarz BMW 2000 Neue Klasse został wyprodukowany w roku 1968. Auto pochodzi ze Szwecji, zostało zakupione i przywiezione do Polski we wrześniu 2016. Samochód był w ostatnich latach używany bardzo sporadycznie. Galanteria auta jest kompletna i w wyjątkowo dobrym stanie. Elementy chromowane pozbawione są oznak korozji. Jeszcze w Szwecji powłoka lakiernicza została odświeżona, a podwozie zakonserwowane. Charakterystyczna kremowo-szara farba BMW-bristol bardzo ładnie kontrastuje z elegancką granatową tapicerką i wykończeniem deski rozdzielczej w satynowym drewnie. Ducha epoki w doskonały sposób oddają wszystkie oryginalne cechy i detale, jak statyczne pasy bezpieczeństwa, brak zagłówków czy podwójny wieniec kierownicy. 

Sercem tego samochodu i jednocześnie jego ogromnym atutem, jest legendarna czterocylindrowa jednostka M10 o pojemności dwóch litrów i mocy 100 koni mechanicznych. Blok tego silnika był wykorzystywany do budowy układów napędowych w bolidach Formuły 1. Jest znany przede wszystkim ze swojej bezawaryjności i długowieczności. W ostatnim czasie została wymieniona pompa sprzęgła, wysprzęglik, przewody wysokiego napięcia oraz przeprowadzona profesjonalna regulacja gaźnika.

Auto bez najmniejszego problemu przeszło badanie techniczne w kraju, jest zarejestrowane, ubezpieczone, gotowe do jazdy i nie wymaga żadnego wkładu finansowego.   

[/av_textblock]

[/av_two_third][av_one_third min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=”]
[av_gallery ids=’1867,1868,1869,1870,1871′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’1′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]
[/av_one_third]

[av_gallery ids=’1872,1873,1874,1875,1876,1877,1878,1879,1880,1881,1882,1883,1884,1885,1886,1887,1888,1889,1890,1891,1892,1893,1894,1895,1896,1897,1898,1899,1900,1901,1902,1903,1904,1905,1906,1907,1908,1909,1910,1911,1912,1913,1914,1915,1916,1917′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’portfolio’ columns=’3′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]