BMW 520i 1983

Numer nadwozia: WBADK5105D9183594

– Świetnie utrzymany egzemplarz

– Samochód z ciekawą historią

– Przystępny cenowo bawarski klasyk

(estymacja: 30 000 – 40 000 PLN)

Dane techniczne:

silnik: 2.0l, R6

moc: 123 konie mechaniczne

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła tylne

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablice rejestracyjne

Opis pojazdu

BMW E28 było drugim oficjalnym wydaniem serii 5. Właściwie stanowiło bardziej logiczne rozwinięcie idei swojego poprzednika z typoszeregu E12, niż zupełnie nowy projekt. Co prawda samochód zyskał zmodernizowane wnętrze (konsola środkowa pochylona w stronę kierowcy) oraz rozszerzony wybór silników, a także wiele współczesnych rozwiązań technologicznych (ABS), jednak stylistycznie tkwił jeszcze w latach 70. Znakiem rozpoznawczym był lekko pochylony przód, który zdobył mu przydomek „rekin”, właściwy również innym modelom BMW z tego okresu. Klientela ceniła sobie jednak konserwatywne podejście marki. Z drugiej strony E28 było w pewnych aspektach pionierskie. Po raz pierwszy pod maskę aut z Monachium trafiły silniki wysokoprężne. Sześciocylindrowa, turbodoładowana jednostka w odmianie 524td była swego czasu najszybszym dieslem świata. Za to najszybszym czterodrzwiowym sedanem była wersja M5, która zadebiutowała właśnie w karoserii E28. Samochód z zewnątrz wyróżnia się jedynie skromnymi dodatkami wskazującymi na sportowy temperament. Pod maską M5 pracuje lekko zmodyfikowany silnik, który był stworzony do egzotycznego BMW M1 – budowanego wspólnie z Lamborghini. Od 1982 roku z platformy E28 korzystała również seria 6 (E24) po faceliftingu. W latach 1981-87 wyprodukowano ponad 700 tysięcy sztuk serii 5, która sprzedawana była na rynkach kilku kontynentów.

BMW 520i w kolorze „Bronzitbeige Metallic” pochodzi z roku 1983. Samochód został zakupiony jako używany w salonie BMW w Lüneburgu w 1991 (zachował się oryginalny rachunek) z przebiegiem 115 tysięcy kilometrów. Od tej pory znajdował się w jednych rękach  w Polsce i pokonał kolejne 80 tysięcy. Kilkanaście lat temu prawowity właściciel auta zmarł, rodzina jednak nie zdecydowała się na sprzedaż BMW, które pozostało w swoim garażu i było sporadycznie, acz regularnie doglądane oraz zabierane na przejażdżki. W roku 2008 zostało zarejestrowane jako pojazd zabytkowy. Rzeczoznawca ocenił stopień autentyczności pojazdu na 95%, drobnymi odstępstwami jest trzecie światło stop, uchwyt na telefon komórkowy, drewniana gałka lewarka zmiany biegów czy rolety tylnej szyby. Grubość powłoki na karoserii wskazuje na drugą warstwę lakieru, jednak wszelkie prace zostały wykonane w sposób bardzo fachowy. Nadwozie ma kilka mankamentów w postaci zadrapań i drobne wgniecenie na przednim prawym błotniku. Stan zachowania wnętrza jest rewelacyjny, deska rozdzielcza nie nosi pęknięć charakterystycznych dla tego modelu, tapicerka nie ma przetarć, jedynie kilka elementów będzie wymagać czyszczenia. Od strony technicznej auto sprawuje się prawidłowo, sześciocylindrowa jednostka zasilana wtryskiem pracuje równo i żwawo przyspiesza, a zawieszenie zapewnia oczekiwany komfort. Zaleca się jednak zrobienie przeglądu (należy zwrócić uwagę na hamulce) ze względu na dłuższy postój. Oferowany przez Ardor Auctions egzemplarz BMW 520i jest doskonałym przykładem na to, jak długowieczne potrafią być niektóre pojazdy, jeśli tylko będzie się o nie należycie dbać.