Saab 900 Turbo 1986

Numer nadwozia: YS3AT75L0H7016363

– Ekstrawaganckie szwedzkie cabrio

– Eleganckie zestawienie kolorystyczne

– Bardzo zadbane i sprawne auto

(estymacja: 40 000 – 50 000 PLN)

Dane techniczne:

silnik: 2.0l, R4

moc: 160 koni mechanicznych

inne dane: skrzynia biegów manualna, napęd na koła przednie

stan prawny: zarejestrowany w Polsce, „żółte” tablice rejestracyjne

Opis pojazdu

Saab 900 był wytwarzany na przestrzeni trzech dekad od 1978 aż do 1998 roku. Wyróżnia się dwie generacje, pierwsza bazowała na modelu 99 i była dostępna jako dwu i czterodrzwiowy sedan oraz jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback. Unowocześniona wersja o bardziej zaokrąglonych kształtach, nazywana  nieoficjalnie „NG”, pojawiła się w roku 1993 i tylko ze ściętym tyłem. Powstała w wyniku współpracy z koncernem General Motors, który stał się nowym właścicielem marki Saab. Pierwotne wcielenie 900-tki, za sprawą łatwo rozpoznawalnej i kanciastej sylwetki, doczekało się przydomku „Krokodyl”. Poza tym był jednym z pierwszych seryjnie budowanych aut z turbodoładowaniem. Nawet jeśli BMW i Porsche stworzono wcześniej, to Saab wyprzedził je skalą produkcji i dostępnością na rynku. W 1983 roku w trakcie targów motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano prototyp z nadwoziem cabrio, który wszedł do oferty dwa lata później. Montowano w nim 2-litrowy doładowany silnik o mocy 175 KM. Pierwsze 400 sztuk trafiło w 1986 roku tylko do Stanów Zjednoczonych. Auta rozeszły się w mgnieniu oka, ponieważ za oceanem bardzo doceniano egzotyczne pojazdy z Europy. Egzemplarze z tej partii są poszukiwane ze względu na to, że powstały jeszcze przed faceliftingiem (1987) i mają starszy front, określany jako „płaskonos”. Kolejne edycje cieszyły się niesłabnącą popularnością i model 900 z otwieranym dachem stał się modnym samochodem, wybieranym często przez osoby o nieszablonowym guście. Krokodyl zresztą był reklamowany chwytliwym hasłem: „Trwały jak Mercedes, bezpieczny jak Volvo i dużo fajniejszy niż BMW”.

Przedstawiany Saab 900 Turbo zjechał z taśmy produkcyjnej pod koniec 1986 roku już w wersji ze zmodernizowanym przodem. Samochód został zakupiony w październiku 2016 na Florydzie, jednak amerykański certyfikat własności wskazuje na wcześniejsze użytkowanie w stanie Waszyngton. Po przyjeździe do Polski nadwozie zostało ponownie pomalowane, ponieważ pierwotna powłoka straciła swój blask i wypłowiała. W trakcie demontażu elementów przed lakierowaniem doszło do uszkodzenia przedniej szyby i została wymieniona na nową. Zarówno pod kątem wizualnym, jak i mechanicznym Saab jest w bardzo dobrej kondycji. Wnętrze oraz miękki dach są oryginalne, co robi wrażenie, jeśli weźmiemy pod uwagę wiek auta. Pojazd został zbadany przez profesjonalnego rzeczoznawcę i wpisany do rejestru zabytków, co tylko potwierdza jego autentyczność oraz kolekcjonerską wartość. Z powodzeniem może być jednak użytkowany na co dzień, gdyż jazda nim to sama przyjemność, a niepowtarzalny styl pozwoli się wyróżnić na drodze.